sorsj skrev:Som också är konstant oberoende av vägens lutning.
Jag är bara en glad lekman men jag har fått lära mig att 50% av bilens energiåtgång går åt till att övervinna luftmotstånd vid konstant fart i ~100km/h och 50% går åt för att övervinna rullmotstånd. 50+50 blir 100% så ser inte var annars backarna kommer in om inte i rullmotståndet? Jag förutsätter alltså att upp och nerförsbackar påverkar rullmotståndet eftersom de inte påverkar luftmotståndet, eller har jag fel?
För att dra en parallell är det lättare att putta en skottkärra utför en backe än uppför en backe, det är vi väl överens om? Luftmotståndet i dessa hastigheter är helt irrelevant, då det handlar väl i princip 100% om rullmotstånd eller vad påverkar annars hur mycket dessa två olika scenarios kräver av mig som skottkärreförare?
Skall vi gå in i detaljer har man mer slip i rullmotståndet vid en uppförsbacke än en nedförsbacke, vilket alltså gör att hjulen får rulla fler varv uppför än utför, även om sträckan är lika lång. Men det är antagligen marginellt i detta sammanhanget?!
Som sagt, jag är ingen fysiker så jag kanske har helt j-vla fel?!
Myndigheter har förvisso fel nu och då, men avsnitt 6 i denna skrift kanske ändå kan va intressant ?
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28 ... orning.pdf
/Martin