Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#727333
Usch, i ovanstående tråd uttrycks det som att det sannolikt behöver bytas nästan var 10.000e mil. Känns som en showstopper.

I denna tråd antyds dock att senare motornummer har ett annat lager som är dränerat. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=67417
Nån som vet vilka motornummer det gäller, och framförallt hur jag kollar motornumret utan att behöva åka iväg och öppna huven? De flesta bilar står långt bortanför Stockholm jag tittar på.

Denna tråd anger att det bara är 2005 som är drabbat http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... t-failures
#727342
Om jag inte missminner mig (tror jag läste detta på swedespeed) så sitter det nya dränerade lagret i alla S80s (även förserie MY07or) medan vissa tidiga XC90s fick ett dräneringshål borrat istället. Men att alla XC90s har fått denna åtgärd verkar det inte som iom att ett antal motorer i XCn har rasat pga just detta. Med andra ord torde en S80 vara ett säkrare kort dom två emellan.

Förresten, hann de sista S80 V8orna få den uppdaterade lådan samt haldex gen 4?

http://www.garaget.org/?car=143438
Här finns en läcker V8a!
#727378
Nästan alla exempel jag hittat än så länge är tidiga XC90s. Än lever hoppet. Bilen jag tittar på är en S80 tillverkad 2006...
#727381
Vi hade precis en sådan, en S80 tillverkad 2006, med V8:a. Den gick super under de lite mer än två åren vi hade den! Vi sålde den när den hade gått cirka 9500mil om jag kommer ihåg rätt, och då hade inga mekaniska fel whatsoever uppkommit, dock ett antal elektriska. Men det verkade som om vi var väldigt ensamma om att ha dessa elfel. Vi behövde tex byta ett kretskort som hade hand om en dörrs elektronik, tre gånger efter varandra. Men å andra sidan så har väl inte riktigt detta med motorvalet att göra förutom att många V8or är tillverkade väldigt tidigt i modellcyklen.
#727463
Go for it!
Jag har haft min i 2,5 år drygt nu och är fortfarande mycket nöjd.
Min är en sen 2006'a och har gått snart 8000mil.

Satsa på en med four C. Det är det "viktigaste" tillbehöret enligt mig som inte "går" att eftermontera.
RTI och RSE var nog bra när det var nytt men är gammal teknik som man i dag kan skaffa betydligt bättre och billigare.

Som kuriosa kan jag informera om att en av våra skärmar till RSE i nackstödet har gått sönder p.g.a en bakåtvänd barnstol.
Den skulle kosta endast dryga 8000:- .... Det är för enbart skärmen...
#727511
Visst V8 är alltid trevligt men med din beskrivning av behovet på bilen, så hade jag definitivt tittat på en C70. Cab är bättre än V8 :D packar man förståndigt går det att semestra med 2 barn och ändå fälla taket :-)-)
#727515
Har tänkt den tanken också men jag skulle vilja ha 4 riktiga sittplatser. Risken är annars att bilen blir stående helt.
Även om det inte behövs idag så kommer den under ägandeperioden sannolikt behöva husera 2st barnstolar och det blir oerhört trångt i en C70. Ingen höjdare att krångla in en unge i ett baksäte utan dörrar. Men man kan ju iofs öppna taket och hiva ner dem över kanten :wink:
#727644
Kan varmt rekommendera en S80 V8. Körde S80 V8 Executive MY08 (totalt fullmatad) under ca 2 år och den var helt underbar! Hann köra ca 3000 mil utan några som helst mekaniska problem. Gott drag, ännu bättre ljud! 8)

Motorproblemen är vad jag vet bara på de tidigaste XC90 V8.
#727649
Ska se vad denna går för ikväll: http://netbil.se/Auction/Details/14373/ ... AWD-Summum
Stor nackdel dock att den inte har vinterdäck samt att saknar en del utrustning som 4C och adaptiv farthållare.

Antar att du menar att bilen är av modell&ari[…]

Bilen slutade driva

Det första jag funderar på är kopp[…]

Idag blev det skifte till vinterhjul. Ingen anledn[…]

V90 läggs ner.

Jo, jag vet att beslutet tas inom EU. Jag fundera[…]