vigg skrev:*pettson* skrev:Defekt är väl ett ord man kanske ska vara försiktig med.
Vågar ju lova att du hade köpt en no name som skulle vara samma som.. För det var inte en densosond med rätt nummer antar jag?
Tendensen var ju den att fungera i 5-30 mil eller nåt liknande. Med andra ord fel typ av sond.
En defekt lambda kommer man inte en mil med.
Om du kliver ned från dina höga hästar och läser tråden istället så skall du se att det klarnar. Det var en Denso-sond med rätt nummer.
En defekt sond=ej korrekt funktion, och man kan komma många mil med en sådan.
Sorry darling, du lovar tunt.
Skönt att du är utbildad i ämnet och att jag helt enkelt läst och utfört all skit i över 20år prickfritt i onödan när det finns dom som för första gången rör något och plötsligt är kungar i ämnet. Tänk om fler som du vore på verkstäderna? Eller ja vänta.. det är det ju. Och se hur det går..
Det finns TRE sätt att få en lambda defekt.
1 Den har spruckit.. Du kommer inte runt kvarteret..
2 Värmeelementet är trasigt. Du kommer inte runt kvarteret.
3 Den är nedsmutsad och den mäter generalfel. Du får felkod inom 2-3 mil på att den slagit i taket på vad den kan reglera.
Men.. om det är fel sondtyp. Eller en sond som inte håller måttet då den är avsedd för ett annat spann. Ja då reglerar den i huvudsak rätt men klarar inte vissa situationer och där reglerar den fel. Du kommer 5-30 mil. Jag är övertygad om att det inte var en genuin densosond utan en kopia möjligen och det finns inget som kan ändra det. Oavsett om du nu plötsligt är en fena på det mesta.
Så för min del behöver du inte alls vara ledsen. Du behöver nog bara nåt 25tal år och några tusen felsökningar för att komma ikapp så ska jag fundera på vad du tycker.
Gör så istället att du sätter dej och går igenom hur styrfunktionen fungerar på volvo och kriterierna för när en kod sätts. Så korsar du det med hur en sond är uppbyggd och fungerar så ska du se. Det krävs lite mer än gissningar och dålig attityd ibland.