Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Någon som vet om det ska vara speciell olja i 1041 eller är samma som till en vanlig 1030/1031 axel?
Läste någonstans att det ska vara tillsatts i oljan för diff?? ??:-/
Har köpt på mig en axel från en 945-96:a och tänkte byta oljan och måla upp den lite :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Jo jag har sett trådar om detta men ingen slutgiltigt svar direkt: Vissa säger samma olja andra säger måste ha tillsatts då det är lameller i diffen....
Klassas 1041 som eaton eller dana?
av Rådlös
Det är j****gt viktigt att det är rätt olja till den aktuella bakaxeln.
Jag kan berätta om när vi hade leasingbilar på jobbet. Firman köpte in ett 30-tal nya Volvo 245. Dom hade bakaxel med slungdiff. Bakaxeloljan skall bytas efter ca 300 körda mil. Nu föll det sig så att många av bilarna hade gått just dom här 300 milen och grabbarna råkade vara inne på firman ungefär vid samma tidpunkt. Så dom passade på att få oljan utbytt. Det rörde sig om lite mer än 10 bilar på en och samma vecka. Grabbarna tog sina bilar efteråt och körde iväg på jobb.
Någon vecka senare ringde dom till firman (i Sthlm) från inre Norrland och berättade att deras bakaxlar hade rasat!
Eftersom alla dom aktuella bilarna hade servats på samma verkstad så var det ju lätt att peka på orsakskällan, en auktoriserad Volvoverkstad i Sthlm. Det spekulerades över en mekaniker där som jobbade hellre fort än bra. Han hade alltså inte kollat upp i förväg vad och hur han skulle göra. Inte heller kundmottagaren hade varit observant. Dom havererade bilarna fick ju lagas på närmaste ort där dom befann sig, men Bilia fick betala.
Av olika omständigheter blev jag lite senare i tid för den här servicen. Därför visste alla berörda om i det läget att det krävs speciell olja till bakaxlar med slungdiff. Så jag fick påpeka i kundmottagningen när det blev min tur att det var "special". Så jag klarade mig.
Så ta ordentligt reda på vilken olja det skall vara till respektive bakaxel. Gissa inte!
av I.H.P
Har kört 7-8000 mil med vanlig Pennzoil 80W90 EP GL5 i en 1041 som nu gått över 50000 mil om den inte är bytt av tidigare ägare.
//Björn
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag får forska vidare i detta då jag inte tänker gissa på olja i axeln. Hoppas bilia vet ......
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu har jag varit på bilia och pratat med en kille på verkstan som renoverat axlar. Vi kolla listor och jämförde hit och dit och det ska vara samma olja som till en vanlig axel. Allt enligt volvos specifikationer.
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]