Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jockesson
Hej!
Älskar att dra i handbromsen vintertid för att få köra med ställ även med en FWD. Har nu tyvärr en S60 2008 med antisladd, antispinn går att stänga av men inte antisladden! Prövat med det gamla knepet att sätta av och på 5 ggr, men det funkar inte.
Jag får ju nästan whiplash av knycken när antisladden greppar in och stannar uppstället tvärt.
Någon som vet om den går att stänga av?
Jocke
Användarvisningsbild
av Perc
Du ska ta det lugnt med handbromsen! Det är inte världens stöddigaste konstruktion och det är lätt att ha sönder saker.
av JohnB
Gjorde inte Top Gear en fuling när dom testade S60R och helt enkelt drog ut säkringen för att stänga av dstc helt då det enligt Volvo var omöjligt på något annat sätt? Du får sätta en liten strömbrytare i säkringsdosan och dra in i kupén så kan du stänga av DSTC när du vill leka :wink: . Perc har däremot helt rätt i att handbromsens funktion är precis som dess rätta namn parkeringsbroms så den är tyvärr inte dimensionerad för rallykallar. Du kommer säkert att få en hel drös med felkoder om du fulstänger DSTC enligt Top Gear metoden också så det är inget jag rekommenderar. Du kan däremot säkert få DSTC bortprogrammerat på Volvo för några tusen men det vore nog bara dumt helt enkelt. Köp en gammal bakhjulsdriven vinterbil istället så behöver du inte gräma dig när du lagt den i diket eller satt den i något räcke heller :) .

/John
Användarvisningsbild
av Jockesson
Haha tack för goda råd när jag leker rally Kalle!!
Handbromsen på S60/V70 2002-2009 kan jag dock bara ge beröm, har slitit i den vilt på tre olika bilar och aldrig har ngt gått sönder!
Visst har jag fått byta handbroms-backarna för de tagit slut men det är ju helt normalt, eller inte!
Fick smeknamnet "James Bond" på jobbet efter en perfekt 90-graders handbromssväng in på parkeringsfickan på regnvåt sommar asfalt :P
Vi får inte glömma att de som säljer o byter reservdelar skall leva de också, hehe.
Jocke
Användarvisningsbild
av Perc
Jockesson skrev: Vi får inte glömma att de som säljer o byter reservdelar skall leva de också, hehe.
Det tackar jag för. :lol:

Men det glada tar nog slut när du lyckas bryta av klacken som bromsbackarna monteras på. Eller den lindrigare varianten, när bromsbandet lossnar från bromsskon och kilar fast så hjulet låser sig.
Användarvisningsbild
av Jockesson
Terve Perc!
Banden har lossnat en gång!
Men då tror jag de frusit fast i trumman, hade varit plusgrader och gått till minus, small som satan innan bilen kom loss!
Hälsningar
Jocke

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]