Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855_se_97
Tack Pgottis!

Nu har jag kollat ABS-sensorn och resulttet blev:

Sensorn hade en massa belägg och röst, var svårt att ta ut. Det verkar som om den får smutsen inifrån...:shock: ..., jag rengjorde den och satte i den igen, men ABS-lampan + TRACS börjar lysa igen (efter ett bra tag iaf) kanske för att den blev smutsig igen :roll: ? Har inte vågat sätta i de nya sensorer än...

Vidare upptäkte jag att en kolv från HB-oken verkar krångla från ena sidan. bromsskivan är spårig, inte blankt alltså. Kan det vara dags att byta brömsskviva samt bromsok? Man bör väl byta båda sidor samt beläggen samtidigt har jag läst nånstans, eller?
Och smutsen till sensorn, kan det hela ngt med handbrommsen att göra? (eftersom dom är så nära varandra, menar jag)

Någon har rekommenderat mig att byta bromsolja oftare (ca 1 gång om året) så att fukten som bildas i oljan inte gör att det blir mer röst i bromsoken.

Förvirrad

:?:
av roblon
Jag hade samma problem som du, jag fick en felkod som sa vänster sensor bak defekt. Bytte då på bägge sidor men lampan lös, det visade sig vara styrenheten som var kass. Har nu bytt den och lampan har inte lyst sen dess. Kostade 1800:- på skroten och var lätt att byta.

Jag tror att du ska byta oket, om du inte kan få den att släppa. För att detta inte ska hända bör man motionera oken när man byter däck. Dvs trycka in kolven så långt det går. Skivan bör du nog också byta. Både ok och skivor/belägg finns billigt på Biltema.

Om du byter oket kan jag tipsa om att köpa nytt bromsrör också då det gamla inte brukar gå att få lös. Iallafall inte på min bil. Fan va arg jag var, kallt och regnit och...usch

Robban
av 855_se_97
Det du berättar låter precis som jag misstänker att det händer med min bil, alltså krångel med styrenheten :( ... som sagt sensorerna verkade vara bra.

Du säger att det var lätt att byta styrenhet, kan du berätta var den sitter och hur man gör? Jag har letat på mekonomen/autoherba katalogen men inte hittat nån sån, jag antar att det måste vara en originaldel = försök med skroten innan man frågar €Volvo€

Bromsok + belägg och skivor skall jag byta(biltema blir den billigaste alternativet), och jag ska tänka på och kolla hur det ser ut med rören.

Jag blir ruinerad lagom till Jul... hoppas bara att jag kan fixa allt själv.
:(
Tack för tipsen!
av roblon
Den sitter under bromsväske behållaren, lite snett neråt på hydralikmodulatorn, en "metalllåda" med massa rör till sig. En svart platt grej med två kontakter i. En stor och en liten. Sitter med 4 utvändiga torx skruvar. Lite halvbökigt att komma åt.
På styrenheten sitter en lapp med nummer på, dessa måste stämma med den nygamla enheten.
Detta var felet på min bil, men jag kan inte säga om det är samma på din.
av 855_se_97
Tack Robban!

Ska ta en närmare titt på det.
Nu har jag bromsdelarna och sensorerna. Ska testa först med det, annars, får jag byta ut styrenheten.

Mvh
/D
855_se_97

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]