Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är ju intressant att se alla olika infallsvinklar på just elektrisk handbroms. Detta egendomliga system är säkerligen bra och bekvämt i en värld där allt är under kontroll och en kompetent verkstad med rimliga priser finns runt hörnet. Det finns andra världar, där man inte känner att det är prio 1 att fixa styrboxen till handbromsen ( :shock: ), utan man vill bara kunna köra bilen. Typ. Lite samma som att det är ju inget problem med övervakningskameror, för man gör ju aldrig nå't dumt ändå, eller?

Min erfarenhet av just elektrisk handbroms är ju visserligen begränsad, men den säger mig ändå att jag är motståndare till viktiga system som är endera invävda och beroende av andra system, eller som i ett felläge inte går att "förbikoppla" på ett enkelt sätt av systemoperatören (bilföraren). Ett mjukvarufel hindrar mig från att köra mitt sjuka barn till sjukhus (eller för att möta ambulansen på vägen pga tidsnöd)... Hm, nja; tveksamt system i min värld. Det finns andra exempel men det kan bli tröttande. Troligen är det helt en fråga om brukarens livssituation!
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tja! Man kan ju se på det mesta med kritiska ögon!
Ibland med rätta och ibland med överdriven rädsla. Men det ligger nog till stor del i alla levande varelsers natur att vara vaksam på nya saker. Sånt som kan vara av ondo.
av AndS
Finns så mycket elektronik i nya bilar att elektrisk handbroms varken gör till eller från.
Går inte måla upp diverse senarior om vad som kan hända med en bil.
Eller så får man renovera sig en gammal bil med mestadels mekaniska system.
av rid54
En bil blir stående med ostartbar motor på en plankorsning. Bommarna går ned och ett tåg nalkas. Om det är en manuellt växlad bil, kan man dra bilen (och sig själv) ur vägen med startmotorn. Dock är det väl bäst om parkeringsbromsen kan lossas först.... Det kanske funkar med elhandbroms, men det låter inte så i trådens kommentarer. Ett exempel bara.....

Det finns många funktioner i moderna bilar som funnits inom andra transportsystem under lång tid (ABS, slirskydd, etc) men om det handlar om fordon för två- tresiffriga miljonbelopp vill man ha försäkringar om att föraren kan bestämma över ett kretskort från Kina och därför har man tydliga förbikopplingsmöjligheter av sådana system, så att onödig förluster undviks. Ibland är det skönt att känna att man själv bestämmer över tekniken, dessutom.

Det är riktigt att det finns mycket elektronik redan i dagens fordon, men kedjan förlängs ju för varje ny grej som ska lägga sig i körningen. Enligt klassisk felteori är ju varje kopplingspunkt en potentiell felkälla...

Ursäkta detta OT-inlägg; diskussionen är kanske snårig nog ändå :D
av mikebike
AndS skrev:Finns så mycket elektronik i nya bilar att elektrisk handbroms varken gör till eller från.
Efter 34 års bilkörning har jag några gånger råkat ut för att bilen inte gått att starta.
Det har dock bara en enda gång hänt att en bil inte gått att rubba ur fläcken, alltså inte ens gått att bogsera.
Det var när styrdonet till min parkeringsbroms havererade.

Eftersom jag själv är elektronikingenjör är jag lite skeptisk till att blanda in elektronik i sammanhang där det inte är "nödvändigt".
Jag tycker inte att den elektriska parkeringsbromsen tillför speciellt mycket positivt, men den gör däremot att parkeringsbromsen blir svårare/dyrare att reparera.
av AndS
mikebike skrev:
AndS skrev:Finns så mycket elektronik i nya bilar att elektrisk handbroms varken gör till eller från.
Efter 34 års bilkörning har jag några gånger råkat ut för att bilen inte gått att starta.
Det har dock bara en enda gång hänt att en bil inte gått att rubba ur fläcken, alltså inte ens gått att bogsera.
Det var när styrdonet till min parkeringsbroms havererade.

Eftersom jag själv är elektronikingenjör är jag lite skeptisk till att blanda in elektronik i sammanhang där det inte är "nödvändigt".
Jag tycker inte att den elektriska parkeringsbromsen tillför speciellt mycket positivt, men den gör däremot att parkeringsbromsen blir svårare/dyrare att reparera.
Men om vi nu ska vara ärliga, hur länge har inte automatbilar har haft system som på liknande sätt låst bilen så den inte kan förflyttas. Däremot så har det inte alls varit lika vanligt på manuella. Och lastbilar måste ju ha tryck i sina system för att de ska kunna flyttas, men det är kanske offtopic då det finns andra orsaker till den konstruktionen.
Och jag slår dig nog med några år gällande bilägande och det har också endast hänt en gång att bromsarna inte ville släppa på vanlig bil. Men det var en manuell handbroms där backarna tog fast efter bilen tvättats och sedan inte kördes, trodde bromsoken skulle ge sig så hårt satt de.
Men som sagt vi tycker olika trots att vi har samma bakgrund inom elektronik, men där jag mera bara konstaterar att utvecklingen inte går att stoppa.
Ska dock erkänna att jag alltid köper mina bilar så "rena" som möjligt utan diverse tilläggsfunktioner bara den har dragkrok och AC. :wink:
av AndS
rid54 skrev:En bil blir stående med ostartbar motor på en plankorsning. Bommarna går ned och ett tåg nalkas. Om det är en manuellt växlad bil, kan man dra bilen (och sig själv) ur vägen med startmotorn. Dock är det väl bäst om parkeringsbromsen kan lossas först.... Det kanske funkar med elhandbroms, men det låter inte så i trådens kommentarer. Ett exempel bara..... :wink: :wink:
Haha, men nu letar du väl problem som endast kan ses som hypoteser :D
Motfråga :wink: varför aktiverar du handbromsen om bilen stannar mitt i en plankorsning, skulle den trots allt rulla så är det ju positivt?
Nä, det låter som min gamle far brukade uttrycka sig när han tyckte jag körde för fort sommartid; "Om det funnits en isfläck här så hade du kört av vägen" :wink:
av mikebike
AndS skrev:Men om vi nu ska vara ärliga, hur länge har inte automatbilar har haft system som på liknande sätt låst bilen så den inte kan förflyttas.

.....Men det var en manuell handbroms där backarna tog fast efter bilen tvättats och sedan inte kördes, trodde bromsoken skulle ge sig så hårt satt de
Jag vägrar automatlåda, trots att jag är handikappad.

Jag har faktiskt också råkat ut för en fastfrusen handbromsback (142-72), men det fixade sig genom att värma med gasol, fort och billigt.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]