mikebike skrev:AndS skrev:Finns så mycket elektronik i nya bilar att elektrisk handbroms varken gör till eller från.
Efter 34 års bilkörning har jag några gånger råkat ut för att bilen inte gått att starta.
Det har dock bara en enda gång hänt att en bil inte gått att rubba ur fläcken, alltså inte ens gått att bogsera.
Det var när styrdonet till min parkeringsbroms havererade.
Eftersom jag själv är elektronikingenjör är jag lite skeptisk till att blanda in elektronik i sammanhang där det inte är "nödvändigt".
Jag tycker inte att den elektriska parkeringsbromsen tillför speciellt mycket positivt, men den gör däremot att parkeringsbromsen blir svårare/dyrare att reparera.
Men om vi nu ska vara ärliga, hur länge har inte automatbilar har haft system som på liknande sätt låst bilen så den inte kan förflyttas. Däremot så har det inte alls varit lika vanligt på manuella. Och lastbilar måste ju ha tryck i sina system för att de ska kunna flyttas, men det är kanske offtopic då det finns andra orsaker till den konstruktionen.
Och jag slår dig nog med några år gällande bilägande och det har också endast hänt en gång att bromsarna inte ville släppa på vanlig bil. Men det var en manuell handbroms där backarna tog fast efter bilen tvättats och sedan inte kördes, trodde bromsoken skulle ge sig så hårt satt de.
Men som sagt vi tycker olika trots att vi har samma bakgrund inom elektronik, men där jag mera bara konstaterar att utvecklingen inte går att stoppa.
Ska dock erkänna att jag alltid köper mina bilar så "rena" som möjligt utan diverse tilläggsfunktioner bara den har dragkrok och AC.