Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Tänkte dra igång en tråd med tips på hur man gör långa bilresor lite trevligare. Det drar ihop sig till skidresor m.m. och långa bilresor kan bli jobbigt i synnerhet med barn i bilen. I mitt fall är det två grabbar på snart fyra och tio år.

För min del har det ibland varit svårt att få ut både ungar och fru i kylan och verkligen skaka loss träsmaken när det är rastdags. Så jag tog med några innebandyklubbor och en boll. När det var rastdags så letade vi upp en hyfsat stor parkering utan allt för mycket trafik och sedan körde vi tvåmål tre perioder på 3-5 minuter. På en kvart hade alla sprungit av sig ordentligt och man kunde slänga på en film på DVDn och köra ett par timmar till…

Tips två är ”etappresenter”. Vi slog in ett antal paket som vi delade ut efter vissa etapper med jämna mellanrum. I paketen fanns det t.ex. spel (yatzy, kortlek m.m.) serietidningar, filmer, gåtböcker, korsord, godis, målarböcker o.s.v. I stället för alla ”tråkiga saker” som ungarna själva hade varit med och packat så blev det ett överraskningsmoment som var lite spännande. När dom hade förstrött sig med senaste paketet så såg dom fram emot nästa etapp som inte var så långt bort. Då kunde man även varva saker man gör tillsammans med saker som dom gör själva för att låta ”andreföraren” vila lite ;)

Hur gör ni på era långresor?
av haxpet
Min dotter är så liten, (har inte blivit ett år ännu) så får våran del är det bara att köra järnet tills hon börjar protestera, sen tar man en paus och fixar så att hon är lugn igen och sen så kör man igen så långt det går.

Resan till Mormor och Morfar (dvs min svärmor och svärfar) brukar vara den längsta resa vi gör. Den är på ca 450 km (i princip 0km motorväg) och kan avverkas på ca 5-6 timmar. Beror på hur mycket vi måste stanna. Det som är jobbigast är när hon börjar gråta precis efter att man kört om en 3-4 långtradare. När man sen kommer iväg igen så får man börja om.

Men vilka lekar eller aktiviteter vi ska hitta på när hon blir äldre vet jag inte.
av jbl
Min son på 2.5 år älskar bil åkandet än så länge. Det räcker med fika och mat samt tankstopp mellan Uppsala och Gällivare.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]