Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Fick hjälp att byta lampor i instrumenteringen. Nu har jag hela lampor, men de fick inte dit luftintaget riktigt. Det mittersta.
Det sitter en liten plastbit som håller ihop "spjälorna, Den har lossnat så ribborna eller spjälorna pekar åt alla håll. Den ser hel ut, men kommer inte åt att klämma dit den utan att få ut själva luftintaget.

Visst... kan åka tillbaka och gnälla, men är det lätt fixat känns det onödigt.

Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför lossa luftutblåset för byta lampor kan man ju undra...... Normalt drar man ut stereon och sen stoppar in handen trycker ut ac panelen bakifrån.
Men det är inte svårt lossa luftutblåset. Ta en mejsel eller något som ej lämnar fula märken i panelen sen bryter du bara ut panelen lite försiktigt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Därför att det sitter 2 skruvar under ventilerna. När man öppnar och stänger den så bryter du ifrån höger när du ska ha bort den. När den ska tillbaka får man typ slå den mitt på lite lätt. Du förstår när du ser metallspännena bakom :)
Användarvisningsbild
av Nexus
haha jag läste nog lite snabbt där, tänkte att man bara bytt lampor i ac-panelen :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men.... Lossa plastpanelen för att komma åt skruvarna inverkar ju inte på funktionen.
"gallret" som styr luften agerar ju induviduellt. Så såvida man inte demonterar gallret av någon anledning är det rätt omöjligt att montera den fel.

Jag har lossat mina 4-5 gånger och har aldrig ens tänkt på hur jag monterat tillbaka dom... bara tryckt tillbaka dom och så har allt fungerat precis som innan.

En bild på problemet skulle underlätta för att se vad som kan tänkas ha gått fel, för själv kan jag inte föreställa mig att det kan bli felmonterat, utan då har någon varit smart nog att använt på tok för mycket våld och haft sönder något.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Monterar man inte ventilerna ställda rakt så kommer metallspännet emot armen upptäckte jag. Kanske det som hänt.
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång. Anledning: onödig citering
av magnusd
Lucif3r skrev:Men.... Lossa plastpanelen för att komma åt skruvarna inverkar ju inte på funktionen.
"gallret" som styr luften agerar ju induviduellt. Så såvida man inte demonterar gallret av någon anledning är det rätt omöjligt att montera den fel.

Jag har lossat mina 4-5 gånger och har aldrig ens tänkt på hur jag monterat tillbaka dom... bara tryckt tillbaka dom och så har allt fungerat precis som innan.

En bild på problemet skulle underlätta för att se vad som kan tänkas ha gått fel, för själv kan jag inte föreställa mig att det kan bli felmonterat, utan då har någon varit smart nog att använt på tok för mycket våld och haft sönder något.

Felet är att det sitter en liten plastbit som "håller ihop" spjälorna. Den har lossnat så att ribborna inte följer med. För att kunna trycka dit den igen måste jag kunna lossa luftintaget. Ska gärna ta en bild, men måste få loss luftintaget först. Tror inte det är felmonterat. Nog bara otur att den lossnat.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Men få arslet ur vagnen då :P Fan det hinner du när du kommit hem från jobbet innan du går in. Det går på 2 minuter med en morakniv
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sunschreem skrev:Men få arslet ur vagnen då :P Fan det hinner du när du kommit hem från jobbet innan du går in. Det går på 2 minuter med en morakniv

2 minuter? Hur långsam är du :mrgreen: ? Tar ju knappt 2 sekunder :wink:
Själv föredrar jag en bred platt mejsel, mindre risk att skada då tycker jag.

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]