Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stryker
Finns det 20mm sänksats(inte coilover) till Volvo 855 1996? Vill ha den senkt fram lite grann, så att jag inte har det fula gapet mellan däck och skärm
framme. Har lätat men hittar bara 30mm, hur blir det? Vill inte ha EPA stuk.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan montera en 40/40 satts och den sänker inte mera än 20 fram. Allt är beräknat sen bilen var ny. Fjädrar sjunker ju ihop med tiden. Min V70 har 60/40 och är fortfarande ca 1 cm högre fram än bak om man kollar hjulhusen sett. Bilen i sig är rak. Passar mig perfekt då jag ej gillar framåtlut.
av stryker
Virtq, har du 30mm fram och bak, eller bara fram? Isåfall hur blir
Körbarheten med säkning fram och original bak?
av virtq
Jag har 30mm sänkning fram och bak. Det är ett kit med Bilstein dämpare och sänkfjädrar till. Blir som en helt annan bil med detta kit. Dock finns det ju även 60/40 sänkning och har inte hört något illa om det från de som har det monterat. Så 30 sänkning fram och ingen sänkning bak borde väl inte vara några problem egentligen. Däremot kan jag tänka mig att dina nuvarande fjädrar är rätt slut bak, brukar bli så på gamla kombi bilar. Så tänk på att bilen kan se helt annorlunda ut om du skaffar nya fjädrar bak, vilket du borde göra om du ska byta fram. Tror en 60/40 sänkning skulle passa dig bäst.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
60/40, rent estestiskt, ser helt klart bäst ut.

Och som sagt, bakdämpare på en kombi slits rätt duktigt, om bilen har använts som en kombi (dvs, lassa mycket i).
Det är ju inte alls ovanligt att bilen kan se högre ut när man monterar nya sänkfjädrar än vad den gjorde med dom gamla orginal.
Jag böt fjädrar+dämpare på min 945a bak, till nya orginal iofs... Har för mig att jag mätte att den blev ca 2cm högre än innan :P

Men, om det bara är en sänkning du är ute efter, på runt 20mm på nya nuvarande dämpare, så finns ju vinkelharry. 20mm bör inte påverka väghållningen allt för mycket, men själv skulle jag inte göra det :P
av stryker
Äh,går för vinkdelslipen, så får jag köpa sänkfjädrar om det inte blir bra. Hur många varv skal jag för
Att få ca 20mm?
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]