Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tar upp det här igen, har inte kommit så långt, har monterat remmen nu iaf, så ska fortsätta koppla in laddlampan nu, har en 5w lampa, men inte bestämt mig vart jag ska dra plusen. Men skulle gärna vilja ha svar på vart + och - är på generatorn, har inget nummer på den, men det är bosch, orginalgeneratorn på 80A, kontakten till laddlampan vet jag, men + och -? det finns två pinnbultar, ena är över den andra :p

Är den understa - ? samt, att jorda generatorn i motorn, sen dra - till batteriet också?
Har kopplat lampan via parkeringsljuset nu, funkar ju inte.

Har satt fast en 5w lampa i motorutrymmet, med två poler, ena polen går till parkeringsljuset, en vit kabel, ström alltså.

Och den andra kabeln, från andra polen går till generatorn? Då lyser ju lampan hela tiden, den ska ju slockna? Har mätt och generatorn laddar inte batteriet alls.

Eller ska den va en enpolig lampa? :S
svenne61 skrev:Lampan ska kopplas till d+. Lampan jordas genom d+. När generatorn laddar
blir det plusmatning i d+. Då slocknar lampan.
Det finns ju bara tre kopplingar på generatorn, en är jord, en lång avsmal pinnbult, den har jag jordat i motorn.

Sen finns det ännu en, en grövre, som går till plus på batteriet, sen finns det en ditkopplad kabelsko redan sen förut, så det borde va d+, och där har jag den inkopplad på, men den lyser konstant..
svenne61 skrev:Testa att koppla lampan till + på batteriet istället för parkeringsljuset bara för
att se om det fungerar. Parkeringen slocknar ju när man kör startmotorn. Är du
säker på att generatorn är hel.
Ska testa det, men kan det bero på kabelns storlek? Kabeln jag har är ytterst smal?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]