Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en V70 BiFuel -06. Jag har problem med kylvätskesystemet som beter sig märkligt. Jag har sökt på forumet och sett att det finns andra som beskriver ungefär samma symptom men det verkar vara kopplat till dieselvärmare. Och de flesta verkar ha mer problem sommartid. Jag har varken diesel eller problem sommartid, detta uppstår alltid när det blir kallgrader ute.

Symptomen är att vätskan försvinner så larmet går, sen ibland när jag öppnar locket på behållaren så forsar det tillbaka och rinner då nästan över eftersom det verkar som vi fyllt i för mycket. Har haft den på verkstad förra senvintern (ej Volvo) och det provtryckte utan fel och tömde ur vätskan som då var alldeles för mycket enligt dem. De menade också att allt flödade som det skulle. Men då hade ju bilen stått inne i varmgrader.

Under vår, sommar och höst har det fungerat precis som det ska men nu började problemen alltså igen vid kallgradernas intåg. Det verkar som att när motorn uppnår sin arbetstemp försvinner vätskan. Antar då att en ventil öppnar som börjar pumpa runt vätskan, men den verkar aldrig komma tillbaka till kärlet. Det kanske det inte ska? Fyller jag på mer fungerar det ett tag men det kan försvinna det också. Sen som sagt en vacker dag när jag öppnar locket så rinner det över.

Allt pekar på att jag har läckage i gasregulatorn (får låta startmotorn arbeta länge vid start av kall bil och vid kärringstopp, men inte när gastanken är tom). Jag läste i en tråd att ngn trodde att det kunde vara en läckande gasregulator som gör att det blir luft/gas i systemet som då krånglar. Men i det fallet hade personen problem med att behållaren var överfylld och läckte när motorn var kall.

Kan det vara gasregulatorn som spökar? Eller vad kan annars vara fel?

Mätaren för motortempen visar alltid ok, men hur pass farligt kan det vara för motorn att ignorera larmet? Är lite orolig för att det är luftfickor i systemet så motorn blir för varm på vissa ställen men ok just där givaren sitter.

Tacksam för hjälp
/Cederbusch
Du beskriver själv att du får gas i kylsystemet. Den verkstad du var hos borde ha kollat vilken gas det är fråga om. Det går att göra med en sond i öppningen till expansionskärlet, samma sond som används för att kolla avgasvärden. Om det är HC dvs kolväten, så är det regulatorn som är mest misstänkt. Om det är COx (koloxider) och eller NOx (kväveoxider), så är topplockspackningen mest misstänkt.

Du skrivet att problemet inte finns då bilen är tom på gas vilket tyder på regulatorn. Varken topp eller regulator är direkt billigt att fixa, men gasregulatorn går att renovera. Finns info om detta i någon tråd.

Jag skulle tveka att köra med bilen. Om du kör utan gas med en läckande regulator, så finns det risk att du trycker in kylvätska i gassystemet och är det topp-packningen finns det risk att det trycks in kylvätska i förbränningsrum och eller motoroljan.

Kolla hur oljan ser ut!

Om du har en besiktning i närheten kanske de kan hjälpa dig att sniffa expansionskärlet. Jag är ganska säker på att de sonder de använder klarar alla de gaser det är fråga om.
svda skrev:Du beskriver själv att du får gas i kylsystemet. Den verkstad du var hos borde ha kollat vilken gas det är fråga om. Det går att göra med en sond i öppningen till expansionskärlet, samma sond som används för att kolla avgasvärden. Om det är HC dvs kolväten, så är det regulatorn som är mest misstänkt. Om det är COx (koloxider) och eller NOx (kväveoxider), så är topplockspackningen mest misstänkt.

Du skrivet att problemet inte finns då bilen är tom på gas vilket tyder på regulatorn. Varken topp eller regulator är direkt billigt att fixa, men gasregulatorn går att renovera. Finns info om detta i någon tråd.

Jag skulle tveka att köra med bilen. Om du kör utan gas med en läckande regulator, så finns det risk att du trycker in kylvätska i gassystemet och är det topp-packningen finns det risk att det trycks in kylvätska i förbränningsrum och eller motoroljan.

Kolla hur oljan ser ut!

Om du har en besiktning i närheten kanske de kan hjälpa dig att sniffa expansionskärlet. Jag är ganska säker på att de sonder de använder klarar alla de gaser det är fråga om.
Nja, du läste nog lite snabbt. Baserat på vad jag läst om läckande gasregulator, som då var en helt annan fråga, så tyder symptomen med att bilen är svårstartad att jag har läckande gasregulator. Jag funderar bara på om det kan finnas ett samband mellan detta och mina problem med kylvätskan. Jag har aldrig noterat tidigare att det varit ngn skillnad när jag kört utan gas, men just nu är tanken tom så jag tänkte prova en tid utan. Men nu blev jag osäker när du skriver att det kan läcka in vätska då istället.

Jag har heller ingen susning huruvida det finns gas i kylsystemet eller ej så det har aldrig varit på tapeten förut.

Idag har vi några grader plus, dessutom är min gastank tom, och nu fungerar det utan problem. Så jag ska prova att köra några dagar utan gas, sen tanka gas och se om det gör ngn skillnad. Om inte så påverkar temperaturen betydligt och ska man tänka logiskt då så känns det som ngn form av tempgivare eller spjäll som inte fungerar som det ska.

Måste ändå lämna in bilen snart för kamremsbyte. Ska be dem kolla detta då. Men är det temperaturberoende blir det svårt att upptäcka. Bra tips annars med att åka förbi en besiktning.

/Cederbusch
Symptomen är att vätskan försvinner så larmet går, sen ibland när jag öppnar locket på behållaren så forsar det tillbaka och rinner då nästan över eftersom det verkar som vi fyllt i för mycket.
Detta beror säkerligen på att du har gas i systemet. Det kan vara luft beroende på läckage, förbränningsgaser beroende på felaktig toppackning, fordonsgas beroende på felaktig regulator eller vatten/glykolånga beroende på att du öppnat locket innan motorn svalnat tillräckligt. Det senare har sin förklaring i att kylsystemet vid normal drift är trycksatt varför kokpunkten är högre än vid atmosfärstryck. En trycksänkning kan då bringa kylvätskan att koka lokalt varvid volymen ökar mycket snabbt. Locket till expansionskärlet skall därför aldrig öppnas om inte motorn först fått svalna. Det är lätt att bli skållad.
provtryckte utan fel och tömde ur vätskan som då var alldeles för mycket enligt dem.
Provtryckningen borde utesluta läckage, men inte övriga felkällor enligt ovan.
Antar då att en ventil öppnar som börjar pumpa runt vätskan, men den verkar aldrig komma tillbaka till kärlet.
Möjligen finns en sådan ventil till gasregulatorn, men det finns inte på en vanlig icke bifuelbil.
Fyller jag på mer fungerar det ett tag men det kan försvinna det också. Sen som sagt en vacker dag när jag öppnar locket så rinner det över.
Du har som sagt gas i systemet enligt ovan. Gas är till skillnad från vätska kompressibel så en trycksänkning leder till en volymökning som skjuter ut vätskan i expansionskärlet. Vore det endast vätska i systemet och motorn är så kall att lokal kokning inte kan förkomma, så är den volymökning du observerat en fysikalisk omöjlighet. Alltså: Antingen begår du ett direkt handhavandefel och riskerar att skålla dig eller också har du gas i systemet redan innan locket öppnas.
Mätaren för motortempen visar alltid ok, men hur pass farligt kan det vara för motorn att ignorera larmet? Är lite orolig för att det är luftfickor i systemet så motorn blir för varm på vissa ställen men ok just där givaren sitter.
Det finns risk för följdskador. Hur stor risk vet jag inte, men det är fullt möjligt att vad som egentligen är ett problem med regulatorn leder till en trasig topplockspackning, Dina startproblem kan ha sin förklaring att det läcker in kylvätska i förbränningsrummen.
Jag skulle inte åka många meter utan att ta reda på vad som orsakar problemen. Kolla oljan med stickan. Finns det spår av emulsion med vatten så kan du ha stora problem om det inte fixas omedelbart.
Jag har heller ingen susning huruvida det finns gas i kylsystemet eller ej så det har aldrig varit på tapeten förut.

Att du har eller får gas i systemet när du öppnar locket råder det enligt min uppfattning ingen tvekan om, men det kan ju som sagt bero på att du gör fel och får vatten/glykolånga (vilket också är en gas) i systemet när du öppnar locket.

Det finns en möjlighet att problem med kylsystemet beror på ett felaktigt lock till expansionskärlet. Locket innehåller en övertrycksventil som skall öppna vid 150 kPa. Om denna inte stänger så trycksätts inte systemet som det skall, vilket kan leda till lokal kokning under normal drift. Men det faktum att systemet "svämmar över" när du öppnar locket tyder på att locket inte är problemet.

Om du har beskrivit de problem du haft för verkstaden och de bara tappat västska och provtryckt så tycker jag inte att de gjort vad de borde och sniffat efter gas.
Jag har precis fått samma problem som du. Är det kallt ute så rinner kylarvätskan ut via "nödutgången" i behållaren då bilen står stilla och är kall.
Systemet har också övertryck, trots att det är kallt. Vid provtryckning på verkstad fanns inget läckage och ej heller efter att stått inne över natten.
Slutsatsen är att det läcker från gasregulatorn ( som värms av kylvattnet), då denna blir alltför kall. Reparationen lär gå på 8 - 10 KSEK. Kanske kan man byta några O-ringar själv enligt tips från annan tråd.

Har du fått ditt problem löst? Kostnad?
Hej,
Min 07:a bifuel beter sig också på liknande sätt. Gjorde ett enkelt test häromdagen. När bilen var helt kall öppnade jag locket till kyvätskan för att få bort övertrycket. Nu har bilen stått något dygn och jag gjorde samma manöver igen. Resultatet var övertryck igen och kylvätskan rann då nästan över, tills den slutligen sjönk tillbaks. Bilen har alltså inte varit startad mellan dessa tillfällen. Kan detta tyda på att det är gasregulatorn som läcker..?
Med 99,99 % sannolikhet har du fordonsgas i kylsystemet. Det finns helt enkelt ingen annan rimlig förklaring. Vanligast verkar läckage via tryckregulatorn vara, men jag kan inte dessa system så det det kan ju tänkas vara någon annan komponent som står i nära förbindelse med såväl gas som kylvätska., men jag tror inte det. Notera att det finns möjligheter att renovera regulatorn. Vässentligt billigare än en ny.
Vill minnas att det var ett företag i Tyskland. Googla.
Jag följde rådet att läsa i http://www.forumgas.se och vet nu lite mer. Gas i kylsystemet beror på läcka i gasregulatorn. Prova genom att köra slut på gasen, då försvinner problemet. En firma i Växjö, Stojby El
http://www.blocket.se/kronoberg/Gasregu ... ?ca=11&w=3, kan reparera. Det skall inte vara så svårt att plocka loss regulatorn och då blir kostnaden totalt c:a 2,5 KSEK. Att lämna in till verkstad lär kosta 8 - 10 KSEK. Om man är händig kan man visst även reparera regulatorn själv. Det finns packningssatser att köpa via Internet, och då kan man komma ännu billigare undan.

Om motorn vid kallstart behöver gå flera sekunder innan den startar, beror det troligen också på läckage i regulatorn, men i en annan del. Då läcker nämligen gas ut i insugningsröret då bilen står över natten. Motorn kan då ej tända innan den får in syrerik luft, varför den måste ventilera ut gasen först.
Senast redigerad av 2 boax, redigerad totalt 0 gång.
Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]

OTA 4.xx

Har ni fått OTA 4.xx ännu. Jag fick med[…]

Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]