Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
Cimmen skrev:Är det lika känsligt på en -04 AWD som har haldex??
???
Användarvisningsbild
av Whisky
Nej, Haldex är inte lika känsligt!
Viskons största nackdel är just denna känslighet för olika däck, antar att det var en övervägande faktor när Volvo beslutade sig för att byta system.

Visst är Haldes mordernare och snabbare på att gripa in... Men jag och många med mig tycker att Viskon är i mångt och mycket oförtjänt baktalad och underskattad. Dess största brist är just känsligheten, men annars är det egentligEn ett väl fungerande och bra system för att få krafs på alla fyra!
Användarvisningsbild
av Jåkob
Whisky skrev:Nej, Haldex är inte lika känsligt!
Viskons största nackdel är just denna känslighet för olika däck, antar att det var en övervägande faktor när Volvo beslutade sig för att byta system.

Visst är Haldes mordernare och snabbare på att gripa in... Men jag och många med mig tycker att Viskon är i mångt och mycket oförtjänt baktalad och underskattad. Dess största brist är just känsligheten, men annars är det egentligEn ett väl fungerande och bra system för att få krafs på alla fyra!
Håller helt med Whisky! Konstigt nog har man väl aldrig hört nån klaga på Porches fyrhjulsdrift.....och det är en viskodiff.
Sen har ju viskon Tracs bak,men haldexen inte har det.
Men strösta anledningen till Haldexbytet var (?) att man kunde få in DSTC.
Bägge systemen är bra,men Haldexen mindre sårbar och har lägre soppa åtgång.
av Frigge
Jåkob skrev:
Whisky skrev:Nej, Haldex är inte lika känsligt!

Håller helt med Whisky! Konstigt nog har man väl aldrig hört nån klaga på Porches fyrhjulsdrift.....och det är en viskodiff.
Sen har ju viskon Tracs bak,men haldexen inte har det.
Men strösta anledningen till Haldexbytet var (?) att man kunde få in DSTC.
Bägge systemen är bra,men Haldexen mindre sårbar och har lägre soppa åtgång.

O jag sållar mig till gruppen och håller med. Dom flesta som klagar på att visco är skitdåligt har ingen som helst egen erfarenhet av den utan har "hört" att det inte är bra. Har själv en 01:a som fungerar hur bra som helst. Skulle ju inte köpt en om jag visste att det var skit :wink:

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]