Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihop, har en liten fråga här, hur ska man komma åt att byta säkerhetsbältet bak egentligen, har rivit så pass mycket att jag bara behöver skruva bort muttern på rullen men jag kommer inte riktigt åt ändå med dom verktyg jag har till hands, någon som kan ge nått tips på hur jag ska riva isär allt utan att ha sönder nåt?
Plus att en beskrivning hur jag ska gå tillväga mer exakt skulle uppskattas. Någon måste ju ha bytt dom bak nån gång iaf.
Tacksam för svar!
av eldorado
Har lyckats med operationen, men man fick ju jobba lite med det om man säger så, det var ganska så trångt och knogarna och fingrarna fick lida.
Volvo ville ju ha 2500 kr för bara jobbet så man sparade en liten slant på det hela iaf :wink: .
Det var inte så svårt bara man gav sig fan på det :wink:
Hej.

Oj det var ju ett tag sen, men om jag inte minns fel så måste du montera bort hela plastdetaljen uppe i hörnet dvs den del som har "spärren" för fällning av säte.
Sitter med plastclips (små runda, ser ut som täckpluppar(kom inte på ordet)) som du blir tvungen att skaffa nya efter operationen.
Det riktiga tillvägagångssättet är ju att ta bort klädseln men det jag gjorde var att montera bort all plast och sedan "töja" på klädseln lite så jag fick in handen och känna med var bulten satt, när du har monterat isär allting så ger det sig hur du ska göra.
Rekommendation är att du tar det lugnt och sakligt för det är TRÅNGT.
Alternativet är att lämna in till volvo, det dom gör är att ta av klädseln helt från sätet och vid återmontering häftar dom fast den igen, dyrare men kanske enklare? :D .
Allt hänger på hur envis du är och ett gäng smidiga verktyg underlättar.

Lycka till.
Min haynes manual säger helt kort och gott att om man har kombi så krävs specialverktyg för att öppna baksätet och komma åt rullen. Man riskerar att skada sätet om man gör det själv!

Inte det jag vill höra och varför man har köpt en verkstadshandbok!

Nu funderar jag är det de här plastplupparna man måste ha specialverktyg för
Ursäkta min sista post gjorde jag utan att se att du hade svarat ..därför blev den lite konstig :-)

Jag var nere i garaget igen nu och tittade ...jag funderar på om det inte går att plocka sönder plastplupparna nu och sen kanske sätta tillbaka med några diskreta skruvar ... på så sätt kan man ju demontera i framtiden också.

Jag inser nu också när jag läser din text igen att det kanske är extremt trångt att komma åt när man väl lossat plastlocket
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]