Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogav
Hejsan
JAg mixtrade lite med volvos diag program igår vol-fcr, men det funkade inget vidare, så när jag skulle starta bilen i morse så "gnuggade" den bara på, höll på tills batteriet tog slut, använde kablar mot frugans lilla bil och rätt var det var så hoppade den igång. Det konstiga senare var att radion hade tappat alla kanalinställningar och det sker bara om man tar ur batteriet i vanliga fall.
Nu till min fundering:
Har haft en "nyare" bil tidigare (en fransos närmare bestämt) och då hände samma fenomen en kall morgon, då fick jag veta att nyckeln och bilen hade "tappat" bort kontakten med varandra och därför startade den ej !! lösningen var att man vred på tändningen i 30 sec, vred tillbaks och tog ur nyckeln, sedan var det bara att stoppa in den igen och starta precis som inget hänt!!
Nu är frågan, funkar min gamla volvo likadant tro ??
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja... Principen är ju den samma. Det sitter ju ett chip i nyckeln som komminucerar med antennringen vid tändningslåset.
Finns ju lite olika saker som kan hända. Nyckeln kan väl i teorin ha tappat bort kontakten som på din andra bil (även om jag inte läst något om det tidigare), din antennring kan börja bli sliten, nyckeln kan ha "laddat ur sig" och behövde laddas lite innan den fungerade igen.

Sen kan det ju även vara något helt annat som egentligen inte har ett dugg med nyckeln/tändningslåset att göra, eftersom radion hade tappat minnet också.

Vad exakt gjorde du med vol-fcr?
av JT855
Jag har nog gjort allt som går att göra med vol-fcr och vad jag vet så finns det inget man kan göra för att sabba något med startspärren?
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]