Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av surfvolvo
Hej
Jag är spekulant på en V70XC -00 i utlandet. Tänkte att det är en utmärkt surfmobil
Hursomhelst de har besiktning även här och SRS lampan lyser. Budgeten faller om jag ska lämna in den på verkstad och få elektronik utbytt.
Så om jag ska köpa den så måste det gå att 1. först prova och se om det är glapp i någon av kontakterna till framsätena 2. Plocka loss mätartavlan och plocka isär den och för att sedan löda om lampan så den går till tex ABS lampan istället.

Problemet med 2an ovan är hur det ser ut inuti mätartavlan? Är det pytteliten integrerad elektronik eller lite kraftigare variant där man kan löda små sladdar till aktuell lampa ???? nån som vet? är det led lampa eller glöd lampa ?
och när jag endå är inne på det ..någon som kan tipsa vad man lossar för att få loss mätartavlan?

Och tack i förväg men jag behöver inte rådet att det är för mitt eget bästa osv ... det är en stor och tung bil och jag kör försiktigt så det är faktiskt ett bättre alternativ att köpa den här än en äldre-sunkigare-något-dåligt-märke för samma peng
Användarvisningsbild
av Esarp
Kan du få reda på vad de e srs felkod?
av *pettson*
surfvolvo skrev:Hej
Jag är spekulant på en V70XC -00 i utlandet. Tänkte att det är en utmärkt surfmobil
Hursomhelst de har besiktning även här och SRS lampan lyser. Budgeten faller om jag ska lämna in den på verkstad och få elektronik utbytt.
Så om jag ska köpa den så måste det gå att 1. först prova och se om det är glapp i någon av kontakterna till framsätena 2. Plocka loss mätartavlan och plocka isär den och för att sedan löda om lampan så den går till tex ABS lampan istället.

Problemet med 2an ovan är hur det ser ut inuti mätartavlan? Är det pytteliten integrerad elektronik eller lite kraftigare variant där man kan löda små sladdar till aktuell lampa ???? nån som vet? är det led lampa eller glöd lampa ?
och när jag endå är inne på det ..någon som kan tipsa vad man lossar för att få loss mätartavlan?

Och tack i förväg men jag behöver inte rådet att det är för mitt eget bästa osv ... det är en stor och tung bil och jag kör försiktigt så det är faktiskt ett bättre alternativ att köpa den här än en äldre-sunkigare-något-dåligt-märke för samma peng
Eftersom du inte har en susning om vad problemet är så vet du inte om det är försvarbart ekonomiskt.
Köp en hel bil ifrån början om du inte vill laga något. Det är billigast och smidigast.
I övrigt beskriver din tes om hur farligt eller ofarligt det hela är, din totala okunskap om vad som händer vid en krock och hur en bils skydd fungerar. Men det är en annan tråd isåfall.
Jahapp efter att ha tittat på den så inser jag att den var lite modernare än jag trodde trots sin ålder. Det är helt datoriserat. inga lampor där inte

Ägaren som inte ingav något förtroendegivande intryck påstod att SRS problemet uppstått efter att lokala mecken skulle nollställa datorn efter bränslepumpsproblem. Efter det har både bränslemätare lagt av och SRS varning ges.

Och som svar på tidigare fråga ..jag är utomlands och har ingen kabel att kolla felkoder med tyvärr.

Det blir nog ingen affär även om det är en fin bil och jag är sugen som fan .... men motorn tjuvstannade när jag gasade för att kolla ETM och ägaren påstod att soppan nog var slut...inte så trovärdigt ...vidare stod bilen i en backe och eftersom jag då inte kunde flytta på den kunde jag inte kolla vinkelväxeln tex.... för mycket grejer så det blir ingen affär ...jag får väl köpa mig en rostig opel corsa eller nåt annat sunkigt istället :-)

Jag har sammanställt lite bra saker man ska kolla om man ska köpa en v70 xc enligt olika trådar här på forumet och på andra. Det följer nedan:

Det speciella med V70XC är AWD driften. Du bör kolla att den driver även på bakhjulena. Gör detta på halt underlag.

Vidare så bör du kolla upp under bilen att den inte har läckage ifrån vinkelväxeln.

Var även nogrann under bilen efter läckage mellan motor och lådan.

Kolla även så att det inte läcker ifrån returledningen i från turbon. Den anslutningen sitter under turbon och ses underifrån bilen.

I övrigt om det är en automat kolla färgen på oljan via mätstickan. Ska vara röd och inte lukta illa.

Bromsar, bromsoken kärvar ihop med tiden/damasker går sönder..titta först och främst att inget är annliggande.

Stötdämpare - nivomat är dyrt, övre stötdämparlagringar bak..klonkar vid gupp, lätt att byta och om man byter så tar man dem för nivomat oavsett om bilen har det eller ej, något kraftigare.

K-stag glappar låter illa vid ojämn väg, farthinder är bra att testa på, klonkar i bil om glapp. De nyare med dubbel tätning håller helt ok, man förstår när man tittar på dem.

Länkarmar/kulled, styrled/p-ända i avseende glapp, för vanligt och möjligtvis har dagens leder av olika dess slag blivit bättre då de fått mkt klagomål på detta. Tillverkaren som de använt sig av är samma som för bmw och de har haft i princip lika mkt problem.

Hjulnav bak i regel inget problem men fram desto vanligare, "sjunger" i bilen och varierar i ljud om man svänger om det inte är för slut då låter det hela tiden. Brukar komma någonstans vid 10-20 tusen mil, haldexbilar har haft problem med bakhjulsnav men inget jag märkt något speciellt på visco..men man kan ju kolla iaf.

Upphängning avgassystem samt främre röret, vanligaste felen gällande avgassystem, kontrollera även att inget skrammel kommer från katten, dyr. För upphängningen finns lös klamma att köpa, kostar inget speciellt och är lätt att byta.

Knappsats fönsterhissar framförallt förardörr slits ut och slutar fungera. Tar 1 minut att byta men delen kostar en slant, räkna på minst 1000-1500:- iaf.

Oljeläckage mellan låda motor.

Snedslitna däck = hjulsinställningn erfodras ev något glapp, smälld.

Kupéfilter bytt? - ligger ej med i servicerna med automatik, låter det som att kupéfläkten går "tungt"/brummar tyder det på ett igensatt kupéfilter eller i värsta fall deffekt kupéfläkt. Att plocka bort filtret är enkelt för att kontrollera om ev missljud försvinner då, sitter i torkardiket på höger sida (passagerarsidan) väck med några torxsskruv och så sitter det där under plasten.

Dragkrokskontakt håller halvkass kvalitet - kontroll funktion, om delbar dragkrok byt till fast eller ta bort - orginal delbar har aldrig fungerat bra inte ens idag på de nyare bilarna.

Övre motorfäste (egentligen inget motorfäste men brukar kallas det) - lätt att kontrollera, spricker i gummit.

Rengörning vevhusventilation slarvas det ofta med, mkt kladd i spjällhuset, övertryck från ex oljestickehålet.

Sprickor i framblinkersna är standard, kontrollera även kondens i lyktor, kontrollera funktion strålkastarjustering om möjligt går sönder om fel använd.

Torkarsegmentet för vindrutetorkarna kärvar ihop förr eller senare, kan vara värt att kontrollera bara så att vindrutetorkarna går som de ska. Alltså att de inte rör på sig för sakta för då är det just torkarsegmentet som kärvar. Har hört att det ska gå att leda upp det genom att plocka isär det och i princip fila/smörja upp de genomgående delarna som gör att det kärvar, dock inte haft intresse att försöka mig på det själv men att byta det är inte speciellt avancerat själva delen kostar dock en slant. Händer även att det blir så slut i att det släpper i infästning för armen på torkarsegmentet, då är det bara att byta.

ETM´et (elektroniskt gasspjäll = ingen gasvajer) om nya motorn 99- ev sena 98´or. Kolla upp om utbytt, går sönder förr eller senare och kostar uppskattningsvis 7000-10 000:- med arbete om ej garanti. Symptomen på dåligt sådant är framförallt ojämn tomgång och/eller att den "dippar" när man släpper gasen = går ner lågt i varv istället för att hålla sig runt 600-800 varv eller vad den ska ligga på. Tvekar på gaspådrag vid låga varv är även ett välkänt symtom. Kan även vara lmm som dummar sig vid de symptomen eller båda två =) Lmm är lätt att byta men kostar nog runt 3000 lappen bara delen.

Kontrollera ac funktion, brukar ju sägas "är bara att fylla på" vilket enligt mig är kvaliciferat skitsnack. Om det nu är så enkelt åtgärdat så be säljaren fixa det eller pruta minst några tusen. Vanligt skitfel är dock kupétempgivaren, inga jättekostnader i en sådann.

Dra soppa verkar de även ha en förmåga att göra, provkör ordentligt som NI kör och se om det verkar vara rimligt...tråkigt att komma på sådant i efterhand.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bara för att säga... lyser SRS lampan så fungerar INGET krockskydd i bilen, oavsett vart felet ligger. dvs passagerarairbagen, sidokrockkuddarna i stolarna, bältessträckare mm.
Föreställ dig då en krock... Du är nog ungefär lika säker som i en gammal 60-talare i kupén.

Man kan ju tro att om srs-lampan lyser pga, t ex, att man bytt ratt till en sportratt eller liknande, att man fortfarande har resterande av systemet att förlita sig på vid en krock, men så är det alltså INTE.
Ett fel = Hela systemet utslaget, oavsett hur löljigt litet felet i fråga kan vara.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]