Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
schnazzen skrev:Gammal tråd...javet.....men jag hade samma problem med min XC90 T6 -03.
Förbannat irriterande vid omkörningar. Bilen lixom kunde "stanna till" mitt i en omkörning. Irriterande när man visste att där fanns mer pulver att ge.

Det hjälpte genom att byta olja+filter i automatlådan. (Tips jag fick på TPC)
Nu accelererar den jämt upp till varvstoppet. Och det är inte många "svenssonbilar" som hänger med där.......

Efter oljebytet har man inte en chans att ens känna när lådan växlar vid normal körning. Helt underbart.

Oljebytet kostade mig <500 kr i material och ca 30 minuters arbetstid av e mekaniker i samband med "vanlig service".

Värt att testa om du inte fått rätt med ditt problem.
du pratar ju defenetivt inte om samma symtom som jag, men det kanske du förstod efter att ha läst mina inlägg.
Användarvisningsbild
av Fredric
farmerswalk skrev:Ja på min bil var det turboreglerventilen men jag har iof en V70 2.4T. Den betedde sig precis som du beskriver.

Tomas
Turboreglerventilen..menar ni då "magnetventilen" som sitter på filterboxen eller den som sitter på röret från IC till spjällhuset :roll:
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag menar i alla fall den som sitter på filterboxen. Efter jag bytt den gick bilen mycket bättre.

Tomas
av Funatic
Prova uppdatera programvaran i bilen också.
Min T5 gick lite ojämnt så jag bytte magnetventil - ingen skillnad, bytte tändstift - ingen skillnad, bytte programvara - helt ny bil! Går jämnt och fint och jag upplever bilen piggare.

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider til[…]

Hur står sig bensinvarianten då? Allts[…]