Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Hej
Har en liten fundering kring problem med att bilen ibland dör på tomgång.
Har läst en massa om krånglande gasspjäll men ser att det finns andra saker som kan vara problemet också. Problemet har jag haft länge och kört många mil utan att det förvärrats. Hade en tråd 2010 angående samma problem där jag fick tre tips. Tomgångsventil, gasspjäll och resolver.
Har som sagt sökt en del och vad jag förstår finns tomgångsventil inte på min bil. Resolver vet jag inte vad det är.

Har inga felkoder. Inga lysande lampor.

Väldigt oregelbundet dör den helt plötsligt på tomgång. Kan hända varje dag i en vecka men sen kan den gå en månad problemfritt. Oberoende av om motorn är varm eller kall. samma sak sommar som vinter.

Händer så sällan och funnits där så länge att det inte är ett stort problem, men lite nyfiken.
Är det gasspjället som tydligen ofta krånglar eller kan det vara något annat?

Bilen går klockrent i övrigt.

Hälsningar
Magnus
av sssljo
Min erfarenhet om det skulle vara det berömda spjället är att det slits. Det sitter vad jag skulle kalla mekaniska givare i den. Nån form av borstar som slits. Alltså borde felet bli värre med tiden. När jag hade problemet började det med någon gång till att bli mer eller mindre hela tiden på några månader vid daglig användning. Sen kan ju spjället bli skitigt och det sammlas smuts i det, men det var inte fallet för mig.
// Jonas
av magnusd
sssljo skrev:Min erfarenhet om det skulle vara det berömda spjället är att det slits. Det sitter vad jag skulle kalla mekaniska givare i den. Nån form av borstar som slits. Alltså borde felet bli värre med tiden. När jag hade problemet började det med någon gång till att bli mer eller mindre hela tiden på några månader vid daglig användning. Sen kan ju spjället bli skitigt och det sammlas smuts i det, men det var inte fallet för mig.
// Jonas
Jag har haft det här problemet av och till i ett par år! Känns inte som det blir oftare, eller så är det jag som vant mig :-) Har ju inte fört statistik över hur ofta den dör. Men efter att ha läst en del om detta, både här och på andra ställen så "luktar" det ju spjället.
av Kena
Spjället ger väl oftast felkoder, har du det? har du rengjort det?
av magnusd
Kena skrev:Spjället ger väl oftast felkoder, har du det? har du rengjort det?
Nej inga felkoder. Läste av ganska nyligen eftersom en lambdasond "lämnade in". Enda felkoden som fanns var den. Så inga felkoder gällande spjället eller någonting annat.
Ëdit: Nej inte rengjort. Läser på lite om man kan göra det själv. Finns lite olika åsikter om man vågar göra det eller ej.
av virtq
Spjället ger inte alltid några felkoder trots att det är fel på det. Du bör kolla upp om spjället någonsin är bytt på din bil, om inte så är det nog dags för det, för alla spjällen som sitter i de bilarna blir dåliga förr eller senare.
av Kena
Rengöra spjället behöver man ingen avancerad examen för att göra. Vet du var den sitter? isf. tar du bara loss svarta luftslangen, tar fram de långa fingrarna(lossa batteripolen brukar jag göra först). Spraya sedan lite avfettning på trotteln, öppna den lite med de långa fingrarna och ta en trasa och torka metallrent. Sedan skruvar du tebax grejorna, sätter dej i bilen, slår på nyckeln i läge 1 och knapprar in koden i stereon, klart. Har gjort så på min typ 5 ggr och den funkar fortfarande och har ju några år på nacken. Så låt du de andra diskutera medan du agera :wink:
av magnusd
Kena skrev:Rengöra spjället behöver man ingen avancerad examen för att göra. Vet du var den sitter? isf. tar du bara loss svarta luftslangen, tar fram de långa fingrarna(lossa batteripolen brukar jag göra först). Spraya sedan lite avfettning på trotteln, öppna den lite med de långa fingrarna och ta en trasa och torka metallrent. Sedan skruvar du tebax grejorna, sätter dej i bilen, slår på nyckeln i läge 1 och knapprar in koden i stereon, klart. Har gjort så på min typ 5 ggr och den funkar fortfarande och har ju några år på nacken. Så låt du de andra diskutera medan du agera :wink:
Tack Kena! Vet inte hur det är med de där långa smala fingrarna men däremot vet jag var jag hittar spjället! :-) Följer ditt råd och testar.
/Magnus
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]