- tor 24 jan 2013, 09:33
Jag trodde att du menade att man skulle köra rekondfunktionen på ett batteri som är dåligt. Det är en annan sak att använda funktionen ibland för att underhålla batteriet.
Ang. livslängden så sa jag bara att det inte är ovanligt med livslängd på 2-3år på bilar med dieselvärmare.
Att det är misshandlat är solkart och det är just det jag beskriver att händer med batteriet. Citat
"Batteriet blir sällan eller kanske aldrig full-laddat. Batteriet används hårdast när batteriet har sämst egenskaper (när det är kallt). Ingen biltillverkare leverar bilen med ett överdimensionerat batteri.
Allt detta skapar hård påfrestning på batteriet med sulfatering och förkortad livslängd som följd."
AndS skrev:Vitsen med rekondfunktionen ãr att nyttja den kanske 1-2ggr/år, dvs skötsel av batterier i våra moderna bilar med betydligt flera elförbrukare.Jag tror vi bägge kanske har missförstått varandra ltie.
T.ex. bränslevärmare är ingen nyhet, gamla VW hade den som bilvärmare på 60-70tal motsvarande dagens dieselproblem att få varmt i kupen och utan någon batterikontrollfunktioner.
Kör man slut ett batteri på 2-3år har man misshandlat sitt batteri under längre tid. Om man jobbar med batterier/laddare och anser det är man inte seriös.
Vi kunde rekonditionera batterier i labb för mera än 30år med bra resultat, men visst de blev inte som nya. Allra bäst var när vi handbygde nya batterier och kunde med det ta ut 5-10Ah extra jämfört med motsvarande från produktionslinjen. Men visst det är nu många år sedan jag jobbade med det.
Sedan står jag fast vid att många batterier byts i onödan.
Jag trodde att du menade att man skulle köra rekondfunktionen på ett batteri som är dåligt. Det är en annan sak att använda funktionen ibland för att underhålla batteriet.
Ang. livslängden så sa jag bara att det inte är ovanligt med livslängd på 2-3år på bilar med dieselvärmare.
Att det är misshandlat är solkart och det är just det jag beskriver att händer med batteriet. Citat
"Batteriet blir sällan eller kanske aldrig full-laddat. Batteriet används hårdast när batteriet har sämst egenskaper (när det är kallt). Ingen biltillverkare leverar bilen med ett överdimensionerat batteri.
Allt detta skapar hård påfrestning på batteriet med sulfatering och förkortad livslängd som följd."
- By Tomas803