Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av no_brakes
AndS skrev:Vitsen med rekondfunktionen ãr att nyttja den kanske 1-2ggr/år, dvs skötsel av batterier i våra moderna bilar med betydligt flera elförbrukare.
T.ex. bränslevärmare är ingen nyhet, gamla VW hade den som bilvärmare på 60-70tal motsvarande dagens dieselproblem att få varmt i kupen och utan någon batterikontrollfunktioner.
Kör man slut ett batteri på 2-3år har man misshandlat sitt batteri under längre tid. Om man jobbar med batterier/laddare och anser det är man inte seriös.
Vi kunde rekonditionera batterier i labb för mera än 30år med bra resultat, men visst de blev inte som nya. Allra bäst var när vi handbygde nya batterier och kunde med det ta ut 5-10Ah extra jämfört med motsvarande från produktionslinjen. Men visst det är nu många år sedan jag jobbade med det.
Sedan står jag fast vid att många batterier byts i onödan.
Jag tror vi bägge kanske har missförstått varandra ltie.
Jag trodde att du menade att man skulle köra rekondfunktionen på ett batteri som är dåligt. Det är en annan sak att använda funktionen ibland för att underhålla batteriet.
Ang. livslängden så sa jag bara att det inte är ovanligt med livslängd på 2-3år på bilar med dieselvärmare.
Att det är misshandlat är solkart och det är just det jag beskriver att händer med batteriet. Citat
"Batteriet blir sällan eller kanske aldrig full-laddat. Batteriet används hårdast när batteriet har sämst egenskaper (när det är kallt). Ingen biltillverkare leverar bilen med ett överdimensionerat batteri.
Allt detta skapar hård påfrestning på batteriet med sulfatering och förkortad livslängd som följd."
av AndS
KalleH skrev:Hej!

I instruktionsboken anger Volvo att man bör köra lika länge med bilen som värmaren används. Det låter ju högst rimligt. Men att man med en bil i denna prisklass ska behöva extraladda batteriet en gång i månaden känns ju lite märkligt :shock:
Ladda batteriet sköter ju generatorn när man kör bilen, annars ser jag inte vad den har för funktion?

Mvh, Kalle.
Om svaret är på inlägget gällande bilen som inte kör värmaren pga lågbatterinivå så stämmer det inte.
Instruktionsboken hänvisar till när du kör värmaren med ett "laddat" batteri, inte ett batteri som succesivt sänkt sin nivå tills den blivit för låg för värmaren.
Och även med laddat batteri kan tiden variera beroende av elförbrukare i bilen och utetemperatur, se tidigare inlägg.
Jag laddar inte en gång i månaden, men har det varit några veckor med riktig kyla och värmaren har körts frekvent brukar jag lägga på en laddning. Så det brukar bli 2-3 gånger/år här i södra Sverige. Detta är inget nytt utan har varit aktuellt för alla med bränslevärmare och med korta körsträckor.
Men man är inte tvungen att göra det, men kan få räkna med att batteri som kan få bytas lite oftare.
Tror att detta är en nyhet då antalet dieselbilar nu ökat markant och med bränslevärmare inbyggd från början.
av AndS
no_brakes skrev:
AndS skrev:Vitsen med rekondfunktionen ãr att nyttja den kanske 1-2ggr/år, dvs skötsel av batterier i våra moderna bilar med betydligt flera elförbrukare.
T.ex. bränslevärmare är ingen nyhet, gamla VW hade den som bilvärmare på 60-70tal motsvarande dagens dieselproblem att få varmt i kupen och utan någon batterikontrollfunktioner.
Kör man slut ett batteri på 2-3år har man misshandlat sitt batteri under längre tid. Om man jobbar med batterier/laddare och anser det är man inte seriös.
Vi kunde rekonditionera batterier i labb för mera än 30år med bra resultat, men visst de blev inte som nya. Allra bäst var när vi handbygde nya batterier och kunde med det ta ut 5-10Ah extra jämfört med motsvarande från produktionslinjen. Men visst det är nu många år sedan jag jobbade med det.
Sedan står jag fast vid att många batterier byts i onödan.
Jag tror vi bägge kanske har missförstått varandra ltie.
Jag trodde att du menade att man skulle köra rekondfunktionen på ett batteri som är dåligt. Det är en annan sak att använda funktionen ibland för att underhålla batteriet.
Ang. livslängden så sa jag bara att det inte är ovanligt med livslängd på 2-3år på bilar med dieselvärmare.
Att det är misshandlat är solkart och det är just det jag beskriver att händer med batteriet. Citat
"Batteriet blir sällan eller kanske aldrig full-laddat. Batteriet används hårdast när batteriet har sämst egenskaper (när det är kallt). Ingen biltillverkare leverar bilen med ett överdimensionerat batteri.
Allt detta skapar hård påfrestning på batteriet med sulfatering och förkortad livslängd som följd."
Stämmer vi missförstod varandra, ser att vi nu säger samma sak :wink:
Och nu har vi bl.a. många Volvo dieselbilar med bränslevärmare som standard. Jag har kört t.ex. med bensinvärmare från 80 och tiotalet år framåt och problemet var detsamma bara det att det inte fanns någon varning eller bortkoppling av värmaren, samt att de var mindre beroende av elektronik gällande motorstyrning/tändsystem/etc.
Även då hände det att den inte startade, men även att de kunde skaka igång på startmotorhastighet som var lägre än handvevat.
av JoonasK
Jag var inne på Volvo för byte av spolarpump, och passade på att fråga om det här med låg spänning och dieselvärmare.

Enligt Volvo så finns det en funktion som slår av dieselvärmaren vid för låg batterispänning, men den krämen som återstår i batteriet är ej tillräcklig för att få igång bilen. Så enligt dem så är spänningvaktens syfte inte att säkerställa start, utan att det ska finnas såpass med kräm att bilen kan ha någon liten funktion kvar, typ centrallås och sånt. Detta enligt auktoriserad Volvo-verkstad.

V70 MY09 2,0d
av kantarell
I instrukrionsboken till min XC70 D3 AWD -12 står det att värmaren stängs av vid låg batterispänning för att bilen ska kunna startas. Borde ju betyda att den stängs av innan det finns ström kvar endast för "livsuppehållande funktioner".

I instruktionsboken till min förra bil V70 D5 -04 har jag för mig att det stod att avstängningen skedde i två steg. När spänningen sjunkit till en viss nivå så stängs kupefläkten av, vid nästa spänningsnivå stängs värmaren av, allt för att möjliggöra start av bilen.
Användarvisningsbild
av Momentum
JoonasK skrev:Jag var inne på Volvo för byte av spolarpump, och passade på att fråga om det här med låg spänning och dieselvärmare.

Enligt Volvo så finns det en funktion som slår av dieselvärmaren vid för låg batterispänning, men den krämen som återstår i batteriet är ej tillräcklig för att få igång bilen. Så enligt dem så är spänningvaktens syfte inte att säkerställa start, utan att det ska finnas såpass med kräm att bilen kan ha någon liten funktion kvar, typ centrallås och sånt. Detta enligt auktoriserad Volvo-verkstad.

V70 MY09 2,0d
Man kanske borde låta den auktoriserad Volvo-verkstad läsa högt ur instruktionsboken

Värmare avstängd = Låg batterinivå Värmaren stoppad av bilens elektronik för att möjliggöra motorstart.

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... f#page=217

Jag skulle inte ens låta dom serva min skottkärra
av bmwtomas
Programvaran har uppdaterats på senare modeller, min MY10 flåsade på full effekt tills bilen ej gick att starta men min MY12 så slår värmaren av och varnar för låg batterispänning i info display.
Märker också en klar försämring av värmen på MY12 jämfört med MY10, i den gamla fick jag öppna fönstret och släppa in kalluft vid avfärd med på MY12 är fortfarande förarstolen kall vid avfärd. Detta enligt info från volvoverkstad har med nya programvaran att göra och kupefläkten går inte lika mycket för att spara ström.
av kantarell
Upplever exakt samma förändring till min MY12. Bra värme på motorn men kupefläkten avstängd eller på mycket låg fart. Inte alls lika varmt i kupen som på min gamla MY04.
av xerys2012
bmwtomas skrev:Programvaran har uppdaterats på senare modeller, min MY10 flåsade på full effekt tills bilen ej gick att starta men min MY12 så slår värmaren av och varnar för låg batterispänning i info display.
Märker också en klar försämring av värmen på MY12 jämfört med MY10, i den gamla fick jag öppna fönstret och släppa in kalluft vid avfärd med på MY12 är fortfarande förarstolen kall vid avfärd. Detta enligt info från volvoverkstad har med nya programvaran att göra och kupefläkten går inte lika mycket för att spara ström.
Men är inte det bra då? Känns väl rätt onödigt att elda på för kråkorna en timme varje morgon? Huvudsaken är väl att man slipper skrapa rutorna och att motor och kupé är varm? Sen att det inte är 43 gr och att man idag då inte kan sitta i T-shirt samt att man spar säkerligen några cl soppa varje dag iom lite mindre drag på värmaren.

Ser detta som enbart något positivt.

Har använt min värmare varje dag denna vinter och inte en enda gång behövt skrapa rutorna. FUnkar klockrent!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11