Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erbe
Freddieee skrev:
erbe skrev:Hadde samma bekymmer med min d5à 06. Lossade båda slangarna till elementet på torpedväggen,drog slangar till en hink fylld med rätt varmt vatten ca 10L samt en burk med kaustiksoda.
Ta en dränkbar pump på ena ledningen å kör igenom systemet ca 60min.
Gjorde detta nyss efter skitdålig värme trotts massa kylarrens mm,så kaustiksodan löste all skit å har nu värme så jag bränner mig vid utblåsen :wink:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... ump-17971/

Denna använde jag:
DP 500 W med rostfritt pumphus. Max. tryckhöjd: 7,5 m. Max. vattenflöde: 10 m³/h. Vikt: 6 kg. Anslutning: 1 1/4" NPT
Använde du vanliga slangar? typ trädgårdsslang? eller måste det vara en större slang för att passa på anslutningarna på torpedväggen??

Jag använde den grövre trädgårdsslangen Ø 3/4,körde du med en burk kaustiksoda till en hink med rätt varmt vatten i en timma,å körde runt blandningen med pump?
Jag spola bara igenom med rent vatten å satte tillbak`s slangarna å fyllde systemet,kanon värme även på tomgång.Förut var det knappt någon värme alls.
av erbe
rolakron skrev:
Freddieee skrev:
eddar skrev:Jeg brukte 2 vanlige hageslanger på hver ca 2 meter. Myket opp ene enden på dem i varmt vann og fikk dem på rørene.
Spylte gjennom med vann først, og blåste vannet ut med luft.
Deretter fyllte litt kaustik i ene slangen og spylte det inn med vann til det kom ut i andre slangen.
Lot dette virke i 5 minutter, detetter spylte rent med mye vann.
Blåste ut vannet og fyllte opp med frostvæske og koblet sammen.
Da var alt ok, tok bare 10 minutter det hele . . .
Lykke til.
Nu har ja gjort rent paketet med kaustiksoda och inte blev värmen bättre! motortemp står som den ska men luften blir bara ljummen, nu vet ja snart inte va ja ska ta mej till för och få värme i bilen??
En idé är att ta reda på hur värmeregleringen fungerar, jag vet inte hur den regleras men om det är med mängden vatten som strömmar genom värmepaketet så kanske det finns en möjlighet att det är något skräp i ventilen så att den inte kan öppnas helt. Jag bör tillägga att jag inte känner till hur det fungerar, men jag tänkte dela med mig av mina tankar om vad som kanske kan vara felet. Det är något som jag kom att tänka på då du nu har rengort paketet så genomströmingen borde inte vara ett problem där mera. Försök få tag i nån skiss över värmesystemet där ventiler osv är inkluderade.

Det är ingen värmekran,fullt föde genom elementet :-)-)
av Freddieee
Jo tror ändå på att de är något fel med värmepaketet eftersom ja inte har några andra symptom som tyder på topp eller toppackning! Dieselvärmaren är ny så de kan inte vara den heller.
av eddar
Ser ut til at mange har problem med dårlig varme,
så kanskje det er dårlig sirkulasjon i systemet . . (?)
Kanskje noe av skovlen i vannpumpen blir borte etter lang tid ?
Noen her som har byttet vannpumpe ? . . og som kan fortelle hvordan den ser ut etter 150 000 km ???
Om skovlen er av gummi eller jern, så kan vel denne bli slitt etter lang tid . .

Dårlig sirkulasjon gjør det lettere for ev. luft å hindre at vannet sirkulerer . .
av Freddieee
Så nu har ja spolat paketet en gång till. Men den här gången gjorde ja så att ja spolade inte vattnet åt samma håll hela tiden utan kopplade två slangar på rören från torpeden sedan spolade ja med högt tryck åt båda hållen med ca 2 min intervall i ca 30 min! Bör tillägga att ja inte använda något medel utan endast vatten trycket! kopplade ihop alltsammans igen och nu har ja kanon värme i bilen igen :-)
av eddar
Grattis . . og mange penger spart . . .
C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Men för bövelen slå av skorna inn[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]