Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bonzo11
Jag har en 240 förgasarmotor som vid nollgraders sträcket ute tappar kraft och dör. När motorn är kall startar den, men efter någon km tappar den kraft och dör. Det mesta är bytt, såsom stift, tändkablar, förgasarmembran etc. Det skumma är att om det blir lite minusgrader ute, så går den klockrent, så även om det är minst 5+ och mer ute. Jag kör givetsvis med k-sprit, men det hjälper ändå inte. Någon som har något tips om åtgärd....??
av Landin
Har du bytt rotor och fördelarlock också? Rätt klassiskt annars att de är fukt där, så vid 0 grader kan den gå en stund sen dör den, har varit med om fler än en bil som varit så
Jadå, allt är bytt och okej på elsidan. Den misständer inte alls, utan tappar bara kraft. Sen är den ruskigt svårstartad. Idag gick den klockrent, då det var 4 grader varmt ute..!!
Men du menar att detta problem uppstår bara vid 0 grader ute och motorn ska startas kall?. Men om du fått igång bilen vid 0 grader och sedan startar samma dag lite senare igen när motorn redan är varm så har du inga problem? Är det så du menar? Och du har inga trasiga,lösa luftslangar? Kan vara trasig insugspackning. Luftfiltret är fräscht?
Japp, precis, detta händer endast vid 0-2 plusgrader. Sen måste den bli kall igen innan den startar. Mycket mystigt...
Ja, jag har kollat alla slangar, och även luftfiltret är ganska nytt. Om nu grenrörspackningen läcker, så skulle väl motorn spöka jämnt oavsett temperatur..?
av rd350
Kolla bränslepumpen, typiskt fel om den stannar vid varm motor och startar lätt när den svalnat. Prova att kyla pumpen med tex snö. Samma fenomen med tändspole fast mycket ovanligt på en sån bil.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]