Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
Men om jag tar en fyrhjulsdriven drivlinan, motor, låda och avgassystem från säg en Audi byter fram och bak axel, bromsar och hjulupphängning då måste jag troligen göra om stora delar av motorrummet och underrede/golv om jag passar på att kanske säg modifiera torpedväggen, göra om interiören och sen göra om lite på karossen tror du att de skulle räcka där att de ska kunna räknas som ammatörbygge?
Vad är det då för effekt/vrid gränser som fins? Är det 15kw/100kg? Men vad gäller för vrid?
Andez skrev:Men om jag tar en fyrhjulsdriven drivlinan, motor, låda och avgassystem från säg en Audi byter fram och bak axel, bromsar och hjulupphängning då måste jag troligen göra om stora delar av motorrummet och underrede/golv om jag passar på att kanske säg modifiera torpedväggen, göra om interiören och sen göra om lite på karossen tror du att de skulle räcka där att de ska kunna räknas som ammatörbygge?
Det räcker för att det ska räknas som amatörbyggt fordon.
Andez skrev:Vad är det då för effekt/vrid gränser som fins? Är det 15kw/100kg? Men vad gäller för vrid?
Finns ingen direkt gräns för vridet så sett. Eftersom effekten är begränsad så är ju även vridmomentet begränsat utan att det finns en separat gräns. Dessutom så görs en bedömning om chassiet klarar av belastningen vis SFRO's byggbesiktning.
av Andez
Ok då vet jag det.

Men varför har dem så låg gräns för förändring i vridet vid ombyggt fordon? För vid diselkonvertering minskar ju i detta fall effekten men vridet ökar jätte mycket vilket alltså med deras regler gör det omöjligt att göra lagligt? Det fins ju 850 Disel med både högre effekt och vrid än säg t.ex. En 1,9 TDI Q och 850 Disel har väl inte en annan botten platta och kaross än 850 bensin?
Andez skrev:Men varför har dem så låg gräns för förändring i vridet vid ombyggt fordon?

Det är ju vridmomentet som utsätter chassiet för påfrestningar. Och eftersom det är en generell regel så har man antagligen siktat lågt för att vara på den säkra sidan.
Andez skrev:För vid diselkonvertering minskar ju i detta fall effekten men vridet ökar jätte mycket vilket alltså med deras regler gör det omöjligt att göra lagligt?
Helt omöjligt är det ju inte. Men man lär utgå ifrån rätt kaross. Alternativet är att bygga ett helt nytt chassie från grunden eller förstärka det man har rejält vilket på ren svenska innebär full bur. För det går ju att komma runt effekt/vrid gränserna OM chassiet anses klara av det.
Andez skrev:Det fins ju 850 Disel med både högre effekt och vrid än säg t.ex. En 1,9 TDI Q och 850 Disel har väl inte en annan botten platta och kaross än 850 bensin?
Japp, men i reglernas värld är det irrelevant. Att det i grund och botten är samma bil spelar ingen roll.
av Andez
Ok så om min 850 hade varit Disel, t5 eller 850R så hade jag "enkelt" kunnat bytt till t.ex en 4wd Disel.
Men som det är nu att jag har minsta GLE motorn men samma bil i grunden så är det världens jobb... Låter jätte logiskt...
Aja får ta mig en rejäl funderare på hur man ska göra...
Men förstärka och göra full bur innebär att göra typ som rally bur?
av Andez
Oki så då strippar man av allt och förstärker upp jämte den ramen som fins då om jag fattat rätt alternativt gör en egen ram från grunden...

Att det tar tid och kostar är inget problem då jag vill ha de som ett projekt att jobba med när man har tid över så räknar med att det kommer ta några år...
Bara för ett motor byte är det ju egentligen inte frågan om vill ju diselkonvertera, få 4-wd och ändra stöt dämpningen så måste ju ändå strippa större delen av bilen för att få de gjort.
Tanken frön början var att ta t.ex en polo eller liknande och modifiera med en 1,9 TDI Q från en A4 med låda, axlar och avgas system. Sen ev dämpning frö. Citroën... Men sen fick ja som sagt min gamla 850 stående att samla damm i mammas garage och fundera på om man kanske kunde göra något med den istället efter som den är så finns karossen.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]