Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twist3d
Hej,

Jag har en Volvo V70 GLT - 1999 års modell. Den har börjat bete sig lite konstig på låga varvtal när man trycker ner kopplingen. Det märks speciellt då man rullar eller kommer in sakta mot rödlysen :)

När jag trycker ner kopplingen och ska växla till 1:an eller 2:an i låga hastigheter så sjunker varvtalet så att bilen nästan dör, men så fort bilen står still och kopplingen är helt nedtryckt så kommer varvtalet upp direkt igen. Samma sker om man rullar i låg hastighet UTAN koppling nedtryckt eller växel, varvtalet sjunker jättelågt, trycker jag då ned kopplingen (utan att lägga i en växel) så sticker varvtalet upp till ca 850 rpm som det ska vara.

Någon som haft samma problem tidigare eller har en aning om vad det kan vara.

/Eric
av Rob1
twist3d skrev:Hej,

Jag har en Volvo V70 GLT - 1999 års modell. Den har börjat bete sig lite konstig på låga varvtal när man trycker ner kopplingen. Det märks speciellt då man rullar eller kommer in sakta mot rödlysen :)

När jag trycker ner kopplingen och ska växla till 1:an eller 2:an i låga hastigheter så sjunker varvtalet så att bilen nästan dör, men så fort bilen står still och kopplingen är helt nedtryckt så kommer varvtalet upp direkt igen. Samma sker om man rullar i låg hastighet UTAN koppling nedtryckt eller växel, varvtalet sjunker jättelågt, trycker jag då ned kopplingen (utan att lägga i en växel) så sticker varvtalet upp till ca 850 rpm som det ska vara.

Någon som haft samma problem tidigare eller har en aning om vad det kan vara.

/Eric
Har hatt noe lignende på min 850 `96...
Det var bensinpumperelèet som "nesten" hadde tatt kveld.
Jeg kjørte med dette helt til relèet tok helt natta, og da fikk jeg litt problemer med å finne feilen da jeg fikk feilkoder fra nesten hele motoren...

Prøv å koble en bryter inn i stedet for relèet (Lukke=start - brutt krets=stopp)
Trenger du hjelp til å finne ut hvor relèet er og hvordan dette skal/kan kobles så send meg en PM
av Frigge
Rengöring och uppgradering ETM=spjällhus
av twist3d
Tackar, får lämna bilen på verkstad och be dem fixa det. Sökte lite i forumet på ETM och hittade flera trådar som innehöll samma typ av felbeskrivning :)
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]