Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte55
Hej jag har ett elfel på min v70 , vid start kommer inte radio,fläktvärme,vindrutetorkare,o hel/ halvljus på förrän efter ett tag , sommartemp ca 3-4 min o nu i kylan -10 kan det ta över 10 -15 min ,mycket irriterande, funderat på om det kan vara något relä som knasar, man hör ett klick när strömmen kommer på, har hört mig för på Volvo men har inte fått något "tips" som funkat, någon som vet , tacksam för alla matnyttiga tips o infon
av matte55
hej igen, nu har jag hittat felet, ladda ner ett elschema o började felsöka, var ett relä kopplat till tändningslåset, no 105 (x terminal overload relay)som förser ett antal säkringar /förbrukare med elström bla radio, torkare , värme o instrumentlyse, nu funkar allt perfekt.
Bytte även bränslefilter (bilen rullat nästan 24000 mil) o fått bort felkoder på luftmassemätare ,motorvarningslampan släckt( varit tänd ofta med jämna mellanrum) o motorn som gick ojämt o kunde stanna vid tex motorbromsning etc går nu perfekt.
Reläet ,finns 2 likadana (litet fyrkantigt standardrelä med 5 anslutningar) sitter under kåpan vid alla säkringar (lossa 4 skruvar)brevid ljus o bränslepumprelä,längs inne mot torpedväggen i motorutrymmet,H sida sett framifrån.Andra reläet, no 106 är kopplat till terminal 15 I på tändlåset. : :D :D
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]