- mån 28 jan 2013, 15:37
andreas_lofgren skrev:ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.Hur många dl/mil har minskat från My12 vs MY13 när Volvo har utrustat MY13 med ett sämre AWD-system?
VolvoB20 skrev:Sorligt att Volvo skall smutsa ned AWD märket med Gen 5.andreas_lofgren skrev:Jag vidhåller dock att detta verkligen är en storm i ett vattenglas. 99% av XC förarna lär inte märka någonting och Gen5 är billigare och ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.Gen 5 är ju kass om man byter fil i 90 km/h och det finns en moddsträng. Det vinglar till innan Gen 5 hinner fördela om kraften.
Du menar alltså att 99 % av alla Volvoförare aldrig byter fil annat än i prefekt sommarväglag.
Fisch skrev:Gruppen må vara liten i skrivande stund. Självklart kommer detta att bli allmänt känt med tiden, samtidigt som de allra flesta kommer bry sig.Exakt. Desto flera människor känner till detta med Gen 5 desto bättre.
StringerBell skrev:Det bästa vore att detta blir "allmänt" känt så människor kan köpa en bil med bättre AWD-system än Gen 5 hos Volvo.perhall skrev:Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PHMycket möjligt. Jag tänkte mera subjektivt: hur skulle jag känna glädje över ett nybilsköp med informationen om Gen 5 i efterhand? Varje gång jag ser kärran kommer jag ju påminnas av vilket dåligt köp jag gjort - relativt sett mot MY12. Valet står då mellan att göra ta ett fett tapp på att sälja en nästan ny bil eller köra omkring i detta "stolpskott" (subjektivt sett) i ett par år och sälja med vanligt tapp.