Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.
Hur många dl/mil har minskat från My12 vs MY13 när Volvo har utrustat MY13 med ett sämre AWD-system?

VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag vidhåller dock att detta verkligen är en storm i ett vattenglas. 99% av XC förarna lär inte märka någonting och Gen5 är billigare och ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.
Gen 5 är ju kass om man byter fil i 90 km/h och det finns en moddsträng. Det vinglar till innan Gen 5 hinner fördela om kraften.

Du menar alltså att 99 % av alla Volvoförare aldrig byter fil annat än i prefekt sommarväglag.
Sorligt att Volvo skall smutsa ned AWD märket med Gen 5.

Fisch skrev:Gruppen må vara liten i skrivande stund. Självklart kommer detta att bli allmänt känt med tiden, samtidigt som de allra flesta kommer bry sig.
Exakt. Desto flera människor känner till detta med Gen 5 desto bättre.

StringerBell skrev:
perhall skrev:Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PH
Mycket möjligt. Jag tänkte mera subjektivt: hur skulle jag känna glädje över ett nybilsköp med informationen om Gen 5 i efterhand? Varje gång jag ser kärran kommer jag ju påminnas av vilket dåligt köp jag gjort - relativt sett mot MY12. Valet står då mellan att göra ta ett fett tapp på att sälja en nästan ny bil eller köra omkring i detta "stolpskott" (subjektivt sett) i ett par år och sälja med vanligt tapp.
Det bästa vore att detta blir "allmänt" känt så människor kan köpa en bil med bättre AWD-system än Gen 5 hos Volvo.
andreas_lofgren skrev:Känner man så är det ju jättetråkigt och det är inte roligt för dem. Men som sagt, jag tror inte så många personer kommer beröras så. Bilen tuggar ju sig fram på parkeringen ändå, den forcerar snövallar utan problem, den kan dra upp båten osv. Få kommer direkt till gen5 från gen4. Vanligare kommer de nog från 2wd eller andra märken.
Hur upplevs gen5 om man byter från en Subaru eller Audi Quattro tro?
Utan att ha gjort en direkt jämförelse (har kört mycket Quattro men mindre XC70 i snö) så skulle jag tro det är en försämring. Det intressanta är väl förstås hur skillnaden skulle upplevas om man gick till en Gen4. Min uppskattning är att känslan skulle vara likartad. Skillnaden mellan Quattro och Haldex Gen* lär vara större än Haldex4 vs Haldex5.
2013xc70 skrev:
StringerBell skrev:
perhall skrev:Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PH
Mycket möjligt. Jag tänkte mera subjektivt: hur skulle jag känna glädje över ett nybilsköp med informationen om Gen 5 i efterhand? Varje gång jag ser kärran kommer jag ju påminnas av vilket dåligt köp jag gjort - relativt sett mot MY12. Valet står då mellan att göra ta ett fett tapp på att sälja en nästan ny bil eller köra omkring i detta "stolpskott" (subjektivt sett) i ett par år och sälja med vanligt tapp.
Jeg kjøpte en i sepember, 700000nok. Leste om b20 sine erfaringer og hørte med selgeren om dette, de viste ikke om at det var ny haldex. De sjekket med volvo og de sa at den nye var bedre. Så jeg valgte å stole på det til tross for b20 sine erfaringer. Jeg tror vel og at de fleste ikke ikke klager på gen 5, men jeg kjøpte xc 70 fordi jeg drar campingvogn og ønsker best mulig trekkvogn. Og jeg liker ikke audi, bmw , eller mercedes. Så spinner den like lett på vått og leirete gress så blir jeg "redd". Det er jo nok at den drar hjula rundt et par ganger så er grepet borte. På snø-is opplever jeg jo at den spinner 1-2 sekunder før det skyver bak, og på våt gressplen har jeg i værste fall gravd meg ned med forhjula. Hos volvo sier de den er bedre og at de kan se på den, men de tror ikke de finner noe galt og at volvo kommer til å si at dette er en egenskap med produktet.
Hej är ny på forumet och ska bli ägae till en XC70 D4 Mom DE nästa vecka. Kör idag Passat -R-line 4 motion DSG från 2010, är det gen 4 eller 5 i den. ?
2013xc70 skrev:
Rebban skrev:Hej är ny på forumet och ska bli ägae till en XC70 D4 Mom DE nästa vecka. Kör idag Passat -R-line 4 motion DSG från 2010, är det gen 4 eller 5 i den. ?
Gen 4.
Suck också , Tack för svaret
andreas_lofgren skrev:Utan att ha gjort en direkt jämförelse (har kört mycket Quattro men mindre XC70 i snö) så skulle jag tro det är en försämring. Det intressanta är väl förstås hur skillnaden skulle upplevas om man gick till en Gen4. Min uppskattning är att känslan skulle vara likartad. Skillnaden mellan Quattro och Haldex Gen* lär vara större än Haldex4 vs Haldex5.
Har du kjørt haldex gen4 og gen 5?
Inte på snö.
andreas_lofgren skrev:Inte på snö.
Ok, jeg fikk bilen 8 oktober og testet den i bratte grusbakker og på igjengrodde skogsveier, over 10 cm tykke røtter og vanndammer. Jeg var veldig imponert over hvordan den dro seg frem, uten antydning til å spinne. Men så kom vinteren! Det virker som at når det er skikkelig glatt så spinner forhjula lett rundt og da tar det 1-2 sek før bakhjula kommer. Jeg har automatgear og i en alder av snart 60 år så kjører jeg pent og rolig i gang. Ikke noe hard gass og spinning. Så når jeg opplever spinning er det med pen gassbruk. Det virker som forhjula river seg løs når det er glatt og jeg skal bare 30-40 cmm frem, når bakhjula tar "hopper" den frem. Jeg opplever også ved kjøring en bakke i 20-30km at den begynner å spinne foran før bakhjula kommer, i en slik grad at snuta drar seg sidelengs. Så jeg håper inderlig at volvo kommer med en løsning på dette. Ved igangkjøring kan du bruke sportmodus , sette den i 1 gear og trykke på dstc knappen, da drar den bedre , men når du vil ha mere fart og setter den over i drive så kan den begynne å spinne igjen i motbakker.
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 130
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240