Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Killerax
lennarte skrev:
Jordningen är= batteri-kaross-motor
Jag gar testat koppla jord direkt mellan motor å batteri utan resultat.
Ursäkta min envishet om detta, men jag har varit med om det såå många gånger. När du kopplar mellan batteri och motor, är du absolut säker att det är riktig kontakt mellan batteri och kabelsko? När man sätter en startkabel på batteriet, sätter man ju den på batterikabelskon . Då vet man ju fortfarande inte om där är kontakt mellan batteriet och kabelskon. Startmotorn har ju "direktkontakt" mellan batterikabelskon och motorn, så länge inte den fungerar, är det inte lönt att "spekulera" i andra fel. Det kan ju vara andra fel på startmotorn än problem med kolen, om kransen på svänghjulet är väldigt sliten kan drevet i startmotorn hamna "kugg mot kugg" och då blir det "bara" ett klick och inte mer. Då kan man "rucka" på bilen med växel i, så brukar det fungera sedan, men detta fel är inte så vanligt.

Mvh
Lennart
Sant, men varge gång problem har visat sig, så har jag mätt med multimetern mellan batteri å kaross å motor de varit ok, har haft loss minus kabeln från batteriet å kollat, ingen ärjning eller liknande, har ruckat på bilen med växel i utan direkt resultat. Ska putsa lite på skon imon eller idag men allt annat funkar felfritt, belysning, stereo, slutsteg etc även vid startproblemen.
av Killerax
Idag har bilen funkat felfritt, och det har varit noll gradigt ute. Upptäckte idag att själva flätan mellan sondioiden och startmotorn var lätt blå aktig i ena änden, fick ett tips nästa gång den inte funkar, att testa å sätta en testlampa på den tunna kablen till startmotorn å dra med nycklen, för att se om det kommer fram någon ström i kablem som ska ge singnal till sondioiden vad tror ni?
av Killerax
Bara en fråga, flätan mellan solenoiden å själva startmotorn, det är en plus fläta va? Som ska ge ström tillsjälva startmotorn? När det var kallt ca -6 å kallare så klickade startmotorn bara, häromdan när det var nån minus så klickade inte ens startmotorn, , nästa gång som den inte ens klickar ska jag testa å "tjuvkoppla startmotorn" genom att testa å koppla styrsyrömen direkt till batteriet, funkar det då så gissar jag på tändplattan?

Och om den bara klickar, så ska jag kolla extra närmare på flätan se hur den verkar, och eller kan det va så att själva startmotorn inte får tillräckligt med ström eller att den tjärvar?
av jaka
Hej!
Kolla först batteriets kondition! Batterispänningen ska ligga på över 12,6 eller mer precis när du laddat och kör du motorn och mäter över batteripolerna ska spänningen ligga mellan 13 och 14 Volt. Definitivt inte så lite som 10V under belastning!

Jag skulle ta bort startmotorn och kolla så att den verkligen funkar! Att det klickar i den när du vrider om tändningsnyckeln är ingen garanti för att den fungerar.
av Killerax
jaka skrev:Hej!
Kolla först batteriets kondition! Batterispänningen ska ligga på över 12,6 eller mer precis när du laddat och kör du motorn och mäter över batteripolerna ska spänningen ligga mellan 13 och 14 Volt. Definitivt inte så lite som 10V under belastning!

Jag skulle ta bort startmotorn och kolla så att den verkligen funkar! Att det klickar i den när du vrider om tändningsnyckeln är ingen garanti för att den fungerar.

Som jag skrev tidigare, batteriet e nytt sen i början av september, värdena är bra nu både vid å utan belastning och med motorm igång. Soindoiden klickar men händer inget mer ibland. Idag inte ens ett klick så jag tjuvkoppkade den grön/blå kablem med styrströmen direkt till batteriet å bilen startar direkt, så utav det gissar jag på glapp i tändplattan, å att den klickar, tyder på att sioniden får ström men inte själva startmotorn, så ska titta närmare på flätan mellen de två, den såg lätt grön blå ut i ena änden. Så de e nog dags för ett byte av startmotor snart. Jobbiga är bor i villa i en by, utan garage/lift tillgång så ska jag göra nått dorekt så e de på backen i snö slask så inte så motiverat men måste man så måste man
Startproblem V70

Du har lagt din tråd under kategorin bilar u[…]

Volvo car UX

Och de har dessutom tagit bort möjligheten at[…]

Elschema hittar du på https://www.manualslib[…]

En sommar under min 850

Jag tycker du gör rätt i att fixa bilen […]