Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maximuspro skrev:Jag har en apc autotech till salu för 1200kr, säljes eftersom jag sålt bilen. Frakt kan ordnas till autotech.
Du har PM! :D
jpennerb skrev:Ett autotech steg 1 ger 270hk på hjulen med e85 och med drivlineförluster på 10% så är det nästan 300hk i motorn. Se länken för lite grafer: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180

Du behöver inte åka dit till autotech för att lägga in trimmet med en APC. Så skriver dom på sin hemsida: "Handenheten kan skickas om du bor långt bort ifrån oss och vill trimma bilen själv. Enkla instruktioner medföljer."
Kollar man den kurvan så verkar den ju vara uppjusterad för att visa just motoreffekt.
För inte tusan är det 231 hk på drivhjulen original? (uppmätt 223 i grafen)
Strebern skrev:
jpennerb skrev:Ett autotech steg 1 ger 270hk på hjulen med e85 och med drivlineförluster på 10% så är det nästan 300hk i motorn. Se länken för lite grafer: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180

Du behöver inte åka dit till autotech för att lägga in trimmet med en APC. Så skriver dom på sin hemsida: "Handenheten kan skickas om du bor långt bort ifrån oss och vill trimma bilen själv. Enkla instruktioner medföljer."
Kollar man den kurvan så verkar den ju vara uppjusterad för att visa just motoreffekt.
För inte tusan är det 231 hk på drivhjulen original? (uppmätt 223 i grafen)
231hk i motorn gäller om man kör på bensin. Sen uppger inte volvo att e85 skall ge mer effekt vilket det troligen gör. Det hade vart intressant om vi hade fått se en kurva med 95okt, 98okt och e85 med orginal programvara i autotechs bänk.
Nu i veckan kom ett paket från Autotech med en APC fylld med steg 1. Och idag gjorde jag programmeringen som gick väldigt smidigt, ca 5min inkl. allt! Har testat lite, men med det svåra väglaget så får en riktig utvärdering göras senare. Men kan säga att det blev en enorm skillnad även i vanlig lugn vardagskörning. Speciellt automaten lirar väldigt bra ihop med det extra vridmomentet och gör växlingarna mjukare. Blev också en kort repa på motorvägen och mellan 100-150 sköt motorn på helt odramatiskt, lent och mjukt med massor av kraft. I morgon blir det en längre vända för att testa lite.

Nöjd! :-)-)
jpennerb skrev:Nu i veckan kom ett paket från Autotech med en APC fylld med steg 1.

Härligt!!! Lite extra ös i en femma är aldrig fel. Kan det gå att få ännu lite extra Nm med ett grövre främre rör från turbon med en race katalysator??
3" el kanske 3,5" bör ge mer 8) och vilket gött ljud det skulle bli :-}

Skulle vara intressant att veta vad som är svagaste länken på dessa maskiner. Kopplingen kanske eller de klassiska vevstakarna så klart.
Visst hade det varit lite roligt om motorn fick andas lite mer. Men känslan att inget låter och det bara går fort är härlig också! :D Sen att bygga vidare känns inte för mig som något alternativ. Betalade 6500kr för 100hk/170Nm extra vilket måste anses ganska prisvärt. Nästa steg kommer att bli dyrt men inte ge speciellt mycket extra.

Sen vet jag inte hur bra grund 2.5ft motorn är. Som lågtryckare så har den troligen ganska högt komp. Växellådan är jag inte orolig för då den får ta hand om än mer vrid i dieselmotorerna men ännu lägre varvtal. Så ligger jag inte drar på låga varv så kommer lådan att hålla lika länge som orginal. :D
För ytterligare 100 hk blir det dyrt. Sen beror det lite på vad man vill. Byter man avgasrör och en massa annat får ju bilen en lite annan profil, dvs. "alla" ser att den är trimmad, färre vill köpa den vid försäljning, grannarna kommer att börja följa din körstil och det blir svårare att återställa bilen till original... /PH
jpennerb skrev:Nu i veckan kom ett paket från Autotech med en APC fylld med steg 1. Och idag gjorde jag programmeringen som gick väldigt smidigt, ca 5min inkl. allt! Har testat lite, men med det svåra väglaget så får en riktig utvärdering göras senare. Men kan säga att det blev en enorm skillnad även i vanlig lugn vardagskörning. Speciellt automaten lirar väldigt bra ihop med det extra vridmomentet och gör växlingarna mjukare. Blev också en kort repa på motorvägen och mellan 100-150 sköt motorn på helt odramatiskt, lent och mjukt med massor av kraft. I morgon blir det en längre vända för att testa lite.

Ursäkta om jag verkar grinig, men det känns som kompletta fantasisiffror att på en 2,5FT få ut 298hk och 470Nm med detta chiptrim, särskilt som övriga aktörer på marknaden (inkl polestar) ligger ENORMT mycket under i sina specar (med E85)

Jag frågar ödmjukast om det finns några papper på E85 bänkningar med deras chip? Den som ligger i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180 säger 271 hk samt 427 nm, medan den för original visar 223 hk samt 357 nm, dvs en skillnad på ca 50 hk och 70Nm

Sen har ju du 200hk varianten, så jag förstår att skillnaden blir STÖRRE med den, men ovanstående graf säger inte 298/470.

Tacksam för feedback, för om det blir som du säger så ÄR det ju helt plötsligt vits att chippa en 2,5FT

Mvh Patrik
Strebern skrev:
jpennerb skrev:Nu i veckan kom ett paket från Autotech med en APC fylld med steg 1. Och idag gjorde jag programmeringen som gick väldigt smidigt, ca 5min inkl. allt! Har testat lite, men med det svåra väglaget så får en riktig utvärdering göras senare. Men kan säga att det blev en enorm skillnad även i vanlig lugn vardagskörning. Speciellt automaten lirar väldigt bra ihop med det extra vridmomentet och gör växlingarna mjukare. Blev också en kort repa på motorvägen och mellan 100-150 sköt motorn på helt odramatiskt, lent och mjukt med massor av kraft. I morgon blir det en längre vända för att testa lite.

Ursäkta om jag verkar grinig, men det känns som kompletta fantasisiffror att på en 2,5FT få ut 298hk och 470Nm med detta chiptrim, särskilt som övriga aktörer på marknaden (inkl polestar) ligger ENORMT mycket under i sina specar (med E85)

Jag frågar ödmjukast om det finns några papper på E85 bänkningar med deras chip? Den som ligger i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180 säger 271 hk samt 427 nm, medan den för original visar 223 hk samt 357 nm, dvs en skillnad på ca 50 hk och 70Nm

Sen har ju du 200hk varianten, så jag förstår att skillnaden blir STÖRRE med den, men ovanstående graf säger inte 298/470.

Tacksam för feedback, för om det blir som du säger så ÄR det ju helt plötsligt vits att chippa en 2,5FT

Mvh Patrik
Räcker inte de digitala papper som finns i min tråd? Det är inskanade orginalpapper ifrån deras bänkkörning med min bil, jag har ingen koppling till denna firma. Vad det gäller deras inställning av bänken hur den visar rätt eller fel har jag ingen aning om. Mte som är en annan trimfirma plockar ju ur ännu mer, kolla med peetan här på forumet.

P#tool är väl gratis el var iaf, har det[…]

Har satt dit metallplattorna. Idag när jag sk[…]

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]