Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olsson2
Äger en 850 GLT 93 (tidig modell) med trasig ABS givare vä bak.
Min fråga är går det att klippa givaren från en senare 850 (94-framåt) och skarva kabeln.
av olsson2
Sunschreem skrev:Annars så köper du rätt givare direkt på biltema för extrema summan 299 och slipper göra en taijkon-lösning
Jag kan inte hitta den ABS givaren med stick som satt på dom första modellerna till bakhjulen vid biltema. Har du eller någon annan ett eventuellt art nr?
av olsson2
Sunschreem skrev:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... BAK-65615/

hade visst fel om priset men aja där e den, eller är den för ny?
Tack för ditt svar!
Jag har också sett dom där givarna som du länkade till.
Dom ser dock ut att vara den nyare modellen där kablarna sitter fast i givaren (inget stick alltså).
Men frågan är om dom passar till dom tidigaste 850:orna (92-93/9)?
Är infästning, Ohm-tal mm. lika?
av senioren
Du kan sätta dit den nya givaren som inte har stickkontakt utan har kabeln fastsatt i givaren. Den lösningen är mycket bättre än den med stickkontakt, eftersom det med tiden ärgar i stickkontakten. Om du inte vill jonglera med att kapa kabeln på din nya givare, klippa av honkontakten på din gamla kabel och löda ihop kablarna så måste du dra den nya kabeln till dess kontaktsycke. Det gör du genom att ta fram kontaktstycket, sitter under bagerumsklädseln i höger hörn bakom baksätet på kupemodellen. Fäll fram höger bakre ryggstöd. Om du har en 855 så kommer du åt kontaktstycket om du fäller upp bagagerumsgolvet. Även här sitter den i höger främre delen av bagagerummet. Det är en gul plastkontakt med fyra anslutningar. Kablarna (svart och brun) i anslutning 1 och 3 går till vänster givare, 2 och 4 till höger givare. Tryck in "hasparna" som håller stiften på plats i kontaktstycket på de två stiften i den gula kontakten som hör till den givare du skall byta och dra ut kablarna ur plastkontakten. Du kan trycka in "hasparna" med exempelvis en mycket smal instrumentmejsel eller göra dig något verktyg av en cykeleker, svetstråd eller liknande. Sätt fast ca 1,5 meter elkabel (eller annat starkt "snöre") vid de två kablarna (tvinna ihop dem), lossa givarkabeln från klamrorna på bakaxeln, glöm inte den stora klamman som det går många kablar i och som sitter där kablarna går igenom plåten in i bagagerummet. Tag loss täckplåten över tankgivaren, skär upp isoleringsbandet som håller ihop gummiskyddet som kablarna går igenom, nyp av eventuella buntband som håller ihop kablarna och dra ut givarkabeln underifrån. Tvinna fast din nya givarkabel vid elsladden, var väldigt noga med att den blir riktigt ordentligt fastsatt. Tag hjälp av en person som drar i elkabeln uppe i bagagerummet och styr själv in den nya givarkabeln undertill. Om det fastna så försök på nytt, se till att kablarna tvinnas ihop så att inte stiften på givarkabeln ställer sig på tvären och fastnar och se till att hålla isär alla kablarna vid den stora klamman så att det blir lite fritt utrymme för din givarkabel.
Låter bökigt och omständigt, men är faktiskt inte svårt, det mesta ger sig av sig självt när man väl har grejerna framför sig. Det som kan vara lite bökigt är att dra igenom den nya kabeln, det kan behövas några försök innan den lköper igenom utan att fastna på vägen.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
senioren skrev:Du kan sätta dit den nya givaren som inte har stickkontakt utan har kabeln fastsatt i givaren. Den lösningen är mycket bättre än den med stickkontakt, eftersom det med tiden ärgar i stickkontakten. Om du inte vill jonglera med att kapa kabeln på din nya givare, klippa av honkontakten på din gamla kabel och löda ihop kablarna så måste du dra den nya kabeln till dess kontaktsycke. Det gör du genom att ta fram kontaktstycket, sitter under bagerumsklädseln i höger hörn bakom baksätet på kupemodellen. Fäll fram höger bakre ryggstöd. Om du har en 855 så kommer du åt kontaktstycket om du fäller upp bagagerumsgolvet. Även här sitter den i höger främre delen av bagagerummet. Det är en gul plastkontakt med fyra anslutningar. Kablarna (svart och brun) i anslutning 1 och 3 går till vänster givare, 2 och 4 till höger givare. Tryck in "hasparna" som håller stiften på plats i kontaktstycket på de två stiften i den gula kontakten som hör till den givare du skall byta och dra ut kablarna ur plastkontakten. Du kan trycka in "hasparna" med exempelvis en mycket smal instrumentmejsel eller göra dig något verktyg av en cykeleker, svetstråd eller liknande. Sätt fast ca 1,5 meter elkabel (eller annat starkt "snöre") vid de två kablarna (tvinna ihop dem), lossa givarkabeln från klamrorna på bakaxeln, glöm inte den stora klamman som det går många kablar i och som sitter där kablarna går igenom plåten in i bagagerummet. Tag loss täckplåten över tankgivaren, skär upp isoleringsbandet som håller ihop gummiskyddet som kablarna går igenom, nyp av eventuella buntband som håller ihop kablarna och dra ut givarkabeln underifrån. Tvinna fast din nya givarkabel vid elsladden, var väldigt noga med att den blir riktigt ordentligt fastsatt. Tag hjälp av en person som drar i elkabeln uppe i bagagerummet och styr själv in den nya givarkabeln undertill. Om det fastna så försök på nytt, se till att kablarna tvinnas ihop så att inte stiften på givarkabeln ställer sig på tvären och fastnar och se till att hålla isär alla kablarna vid den stora klamman så att det blir lite fritt utrymme för din givarkabel.
Låter bökigt och omständigt, men är faktiskt inte svårt, det mesta ger sig av sig självt när man väl har grejerna framför sig. Det som kan vara lite bökigt är att dra igenom den nya kabeln, det kan behövas några försök innan den lköper igenom utan att fastna på vägen.

Bytte båda bak i sommras på min -92:a 850, köpte den på biltema, det som blir klurigt är att den passar absolut inte till 100% själva givaren, min sticker ut lite fast den är ända in, de va ju lite bök o få ut dom gammla givarna. Jag var tvungen att ta bort skivan och banka ut skiten från den sidan för dom satt som fan. Sen att dra kablen i samma som orginal upp emot koffertern är omöjligt utan att ta ner tanken lite men de finns andra vägar o dra kabeln, det gjorde jag iaf o nu har de funkat i över ett halv år:)
av *pettson*
Det går alldeles utmärkt att göra som beskrivet. Det är också så man gör om man vill byta givarna utan att trassla. Bara att dra upp ny tråd med den gamla.
Att inte givarna passar 100% har oftast sina orsaker som man inte verkar tänka på. En volvogivare hade inte passat heller om dom är gjorda som dom som satt.
Det finns en anledning till varför en givare fastnar i sitt hål. Det är rostpålagring som gör att givaren sitter fast. Folk knackar ur gamla givaren men verkar TOTALT glömma att hålen ska brotschas upp till sin rätta storlek för att en ny givare ska passa perfekt. Det gäller alla sådana hål och alla bilmärken och modeller.
Här är ett exempel på en sådan sats.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... BS-191518/
av senioren
Som olagus skriver så är det enklaste sättet att få bort den gamla givaren att knacka ut den "inifrån". De gånger jag gjort det har jag tagit bort bromsskivan, men jag tror att det skall gå bra att låta skivan sitta kvar och knacka genom ett av hålen för hjulbultarna. Det blir lite svårare att se att hålet står mitt framför givaren då skivan sitter kvar, men nästa gång jag byter en givare så skall jag prova på det viset.
Att givaren sitter fast och måste knackas loss "inifrån" beror på den rost som pettson beskriver. Biltemaverktyget blir lite väl dyrt att köpa om man bara skall byta en eller några enstaka givare. Jag kör med runda och halvrunda filar samt grov smärgelduk. Svårt att komma åt, och ger inte något professionellt resultat, men jag har aldrig haft några problem med att få dit givarna. Jag sprutar in Tectyl i hålet för givaren efter det att jag tagit bort så mycket jag kunnat av rosten. Nyttan av detta kanske är diskutabelt, men det gör ingen skada och om inte annat så smörjer det vid ditsättningen av den nya givaren. Har turen att bo i närheten av en gammaldags skrot, där man själv får plocka bort det man behöver, så jag har aldrig provat Biltemas givare. Jag har aldrig misslyckats med att dra in den nya givarens kabel rätt väg då jag gjort som jag beskrivit i mitt förra inlägg, och pettson har tydligen samma erfarenhet som jag har. Pettson tipsar dessutom om att dra upp den nya kabeln med den gamla, och då behöver man naturligtvis inte använda min metod med en särskild "dragkabel".
av olsson2
Stort tack till er allihop som tog er tid att svara och även ge mektips!
Nu har det klarnat hur det ligger till :D.
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]