Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
Gjorde ett kompprov för 1,5 år sen när jag köpte bilen, då låg det på 11,5 11 10,5 11.
För några månader sen gick toppackningen som då byttes.
Nu har bilen inte gått 100% efter det bytet, jag har bytt bränslepumpar,bränslefilter, tändkablar, stift, luftfilter, tänddelar.
Nu går den bättre på tomgång men inte när man accar då bluddrar den som om den inte får ordentligt med soppa.
Men turbotrycket går upp som det ska till runt 0,7bar.
Har fått ett tips att kolla genom tändstiftshålet när kolven är uppe och vänder och inte lita fullt på strecket på vevaxeln.
Men nu till det konstiga jag tog kompprov igen och nu har jag 13 10,5 10 13. En förbättring i ytterkanterna men en försämring i mitten, med ny packning.
Jag använde de gamla bultarna till toppen och den bulten som satt mellan 2 och 3 ans cylinder var nästan lite rostig och bränd, vad kan detta bero på?
Vad kan felet vara?
Jag ska gå ut och slå lite olja i cylindrarna och se om värdet blev bättre.
Användarvisningsbild
av Bäckis
Bäckis skrev:Gjorde ett kompprov för 1,5 år sen när jag köpte bilen, då låg det på 11,5 11 10,5 11.
För några månader sen gick toppackningen som då byttes.
Nu har bilen inte gått 100% efter det bytet, jag har bytt bränslepumpar,bränslefilter, tändkablar, stift, luftfilter, tänddelar.
Nu går den bättre på tomgång men inte när man accar då bluddrar den som om den inte får ordentligt med soppa.
Men turbotrycket går upp som det ska till runt 0,7bar.
Har fått ett tips att kolla genom tändstiftshålet när kolven är uppe och vänder och inte lita fullt på strecket på vevaxeln.
Men nu till det konstiga jag tog kompprov igen och nu har jag 13 10,5 10 13. En förbättring i ytterkanterna men en försämring i mitten, med ny packning.
Jag använde de gamla bultarna till toppen och den bulten som satt mellan 2 och 3 ans cylinder var nästan lite rostig och bränd, vad kan detta bero på?
Vad kan felet vara?
Jag ska gå ut och slå lite olja i cylindrarna och se om värdet blev bättre.
Nu har jag provat igen men för säkerhetsskull tog jag ett nytt prov utan olja först och drog åt anslutningen lite med en tång.
komp utan olja 13 11,5 11 13
komp med olja 13,5 12,5 12,5 13,5
dvs något bättre men inga siffror man skulle behöva riva motorn för?
Det är en 230FT i en 940, glömde skriva det förut.
av Rådlös
Man brukar anse att en avvikelse på mer än 10% på en av cylindrarna är gränsen för åtgärd. Alltså: Mindre än dom 10% ingen åtgärd.
Användarvisningsbild
av erikn
Det lustiga i det hela (har egentligen ingenting med problemet att göra) är att jag har ung. samma på min, och enligt boken ska de ligga på ca 9 har jag för mig. Man har betydligt högre än man ska. En turbo ska ju ha lägre komp. Vad är ev. problem? Knackninar vid högt ladd eller vad?
Användarvisningsbild
av Bäckis
erikn skrev:Det lustiga i det hela (har egentligen ingenting med problemet att göra) är att jag har ung. samma på min, och enligt boken ska de ligga på ca 9 har jag för mig. Man har betydligt högre än man ska. En turbo ska ju ha lägre komp. Vad är ev. problem? Knackninar vid högt ladd eller vad?
Nja inte knackningar. snarare känns det som den inte får ordentligt med soppa vid plattan i mattan, då rycker den och har sig.
Nu har jag kollat med en mejsel i tändstiftshålet när kolven vänder och då är märkningen på vevaxeln mittför ca 8grader på kam kåpan men kamaxeln står då exakt rätt.
Användarvisningsbild
av White
Man måste skilja på kompression och kompressionsförhållande. Kompressionsförhållandet för B230FK/FT är 8,7:1 medan kompressionen är ett mått på "tätheten" i cylindern och kan skilja en del från mätare till mätare. Om kompressionen ligger på 10 eller 13 är ganska oviktigt, bara det är inom ramen för toleransen mellan alla cylindrarna.

Ta en titt här:http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres ... ssion.html
Användarvisningsbild
av erikn
Just det, det där har jag ju läst. Tänk att man hela tiden faller tillbaka i fel kunskap som "låter" rätt.
av fredrikroth
Det är sträckbult (dvs engångsbult)
Gör om gör rätt :)
Har du dragit med moment och precis som man ska göra?
Väldigt viktigt :)
av Xuri
Kör upp kolven i topplägge på 1ans cylinder. så vevmärkningen står på noll.

Öppna oljelocket å kolla så att nockarna på kamaxeln på 1ans cylinder står å väger jämnt mot varandra.

dvs tex insug står kl 10 å avgas kl 14.

händer ofta att låssprinten till kamaxelhjulet ger sig.

å frågar du mig är de helt onödigt å byta bultarna på en rödblockare.

Jag mäter alltid mina med skjutmått å är längden den samma så är de bara å dra.

drog mina bultar säkert 10 gånger utan å byta ut dom.. har skruvat en del rödblock å aldrig bytt en ända toppbult.

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]