Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av razor
945an började bluddra i morse och jag upptäckte ett hål i avgasröret, precis framför katalysatorn. Såg ingen lös sladd, så jag undrar vad som egentligen har suttit i hålet... Ser ut ungefär som på den här bilden jag hittade på forumet:
http://www.sidhabo.org/div/745kat.JPG
Om det bara suttit en skruv i hålet, vad har den (eller hålet) för funktion?
av 94093a
det är till för att kuna mäta avgasvärden inan katen.
blev likadant på min 940 helt plöstligt ett stort hål...
så jag svetsade igen hålet :D
av razor
94093a skrev:det är till för att kuna mäta avgasvärden inan katen.
Okej, men det används normalt inte till något eller??? Är det till för mätning på verkstad/bilprovning eller avses användas på vissa marknader? Kort sagt, har det suttit något viktigt i hålet eller är det bara att "tuta och köra"?
av Knekten
Sitter den en pryl framför katen med en kabel som går upp till motorutrymmet? Om det gör det så är det din lambdasond, om det inte gör det så borde det sitta en där. Om bilen inte är från 87- eller tidigare.
Med andra ord, du ska skruva dit en. Annars kommer besiktningen blir gnälliga.
Användarvisningsbild
av lennarte
Okej, men det används normalt inte till något eller??? Är det till för mätning på verkstad/bilprovning eller avses användas på vissa marknader? Kort sagt, har det suttit något viktigt i hålet eller är det bara att "tuta och köra"?
Kolla om där sitter Lambdasond i katalysatorn. Gör där det, kan du svetsa igen det. Gör där inte det får du nog börja leta efter en. Pluggen sitter nog bara på "originallröret". så det är kanske för andra marknader. Köper du ett nytt rör är där oftast ingen plugg. På modeller innan -88B, sitter Lambdan i främre röret längre upp.
Det har kanske funnits/finns bilar med lambdastyrning utan katalysator på andra marknader. Detta vet jag inget om, så nu är jag lite ute på "hal is"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av dalle76
Hadde samma på min 945 turbo 98 svetsde igen skiten och besktade i tisdags med rent papper. Det är ju bara att titta om det finns en labdasond någon annanstans vilket det lär göra.
av razor
Var ska lambdasondens sladd pluggas in? Hittar inget lämpligt ställe....? :???:
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]