Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Har dem någon fast prissättning enl.lag som gäller godkännandebiten?
Måste även bra att vetafel åtgärdas av dem?
Får en bilverkstad godkänna en bil om jag fixat en del fel själv?
Användarvisningsbild
av SvenB
På sista frågan är svaret, nej. De får bara släcka tvåor som de själva åtgärdat. Om du exempelvis får en tvåa på en lampa och en på något annat,får du inte ens byta lampan själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det fasta priset, iaf dom jag varit i kontakt med, är samma som en ombes. hos bilprovningen. Ett par jag har varit i kontakt med tog lite extra, typ 50kr eller något sånt.
Jag har aldrig hört om en verkstad som tar mindre än bilprovningen.

Att verkstäder kan släcka 2or är bra om man inte kan fixa felen själv.
Kan man fixa felen själv så är det bilprovningen som gäller, både ur ekonomisk synpunkt och som KKR sa, verkstäder får bara släcka 2or dom fixar.
Kan man bara fixa några utav 2orna själv så är det verkstad som gäller för dom man inte kan fixa och itne låta dom släcka någon 2a, utan åka till bilprovningen själv.

Så ska det fungera. Sen hur en verkstad ställer sig till en 2a på t ex en lampa som du själv bytit är ju öppet för diskution.
Jag tror nog dom flesta skulle gå med på att släcka även den 2an, ev. för en liten slant extra. Men dom har ingen skyldighet till det, och egentligen får dom inte.
av 2444ever
Nu när Bilbesiktningen avreglerats, får ett företag erbjuda både besiktning och verkstad? Känns ju lite sådär i så fall.
av mbc
2444ever skrev:Nu när Bilbesiktningen avreglerats, får ett företag erbjuda både besiktning och verkstad? Känns ju lite sådär i så fall.
nej det får dom inte
av umekille
Fick reda på att en verkstad som släcker 2-or
inte kan vara enmansföretag utan den som gör jobbet
får inte släcka det. så småverkstäder utan kontorist och
flera anställda är ur leken.
Hörde också att bilföretag med fullt utrustad verkstad kan hyra in
en besiktningsman som efter avtalad tid åker dit och går igenom de
bilar som behöver besiktigas.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]