- ons 23 jan 2013, 11:19
#720890
Så här skrev jag i en annan tråd för en tid sedan.
Jag "ramlade" in här plötslig.... Håller egentligen till på 740-forumet. Jag hade en gång en Volvo PV, som jag fick "bra snurr" på. Jag använde "bara" standard grejer (för att hålla ner kostnaden), b.la använde jag begagnade förgasare från Alfa Romeo. Motorn var en " senare" modell av B18, som borrats till standard B20. Kammen en standard D-kam (som satt i tidigare B20E-motorer). Toppen var en standard B20A 74-års modell (med "dom stora" ventilerna) som planades 5mm till 10,5 komp. Förgasare tog jag från en Alfa Romeo GTV 2,0 från 74 Dubbla DCOE 40mm. Avgars, standard B20 grenrör, resten Volvo's 2" sportsysten. Fördelaren var en standard från en Amason 123 GT (utan vacumdosa). Felet många gör är för stora förgasare och för stort avgasrör, Det blir sämre körbarhet vid "normal" körning (stadskörning) men kan fungera på motorväg. PV'n var helt underbar att köra, kanonstark på låga varv och "rena racern" om man drog på. Dock hade jag inga starkare ventilfjädrar, så ventilerna "släppte vid c:a 180 km/tim. på 4-ans växel (hade ingen varvräknare) men jag hade overdrive så den gjorde "en bit" över 200 "knyck". Var så stark på låga varv att man kunde köra den på tomgångsvarv (c:a 800rpm) med overdriven på, då gjorde den 45 km/tim utan några som helst "ryck eller krumbukter". Bilen såldes -91 efter 8000 bekymmer fria mil. Enligt bilregistret finns den numera i Boråstrakten, avställd sedan många år.
Lite idéer kanske.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V