PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Undrar hur man enklast kan fixa till lite mer effekt på en B20B. Sitter i en P1800S. Har renoverat bakaxeln och då också ändrat utväxlingen till 3.91:1, tidigare 4.3:1.
Användarvisningsbild
av lennarte
Så här skrev jag i en annan tråd för en tid sedan.
Jag "ramlade" in här plötslig.... Håller egentligen till på 740-forumet. Jag hade en gång en Volvo PV, som jag fick "bra snurr" på. Jag använde "bara" standard grejer (för att hålla ner kostnaden), b.la använde jag begagnade förgasare från Alfa Romeo. Motorn var en " senare" modell av B18, som borrats till standard B20. Kammen en standard D-kam (som satt i tidigare B20E-motorer). Toppen var en standard B20A 74-års modell (med "dom stora" ventilerna) som planades 5mm till 10,5 komp. Förgasare tog jag från en Alfa Romeo GTV 2,0 från 74 Dubbla DCOE 40mm. Avgars, standard B20 grenrör, resten Volvo's 2" sportsysten. Fördelaren var en standard från en Amason 123 GT (utan vacumdosa). Felet många gör är för stora förgasare och för stort avgasrör, Det blir sämre körbarhet vid "normal" körning (stadskörning) men kan fungera på motorväg. PV'n var helt underbar att köra, kanonstark på låga varv och "rena racern" om man drog på. Dock hade jag inga starkare ventilfjädrar, så ventilerna "släppte vid c:a 180 km/tim. på 4-ans växel (hade ingen varvräknare) men jag hade overdrive så den gjorde "en bit" över 200 "knyck". Var så stark på låga varv att man kunde köra den på tomgångsvarv (c:a 800rpm) med overdriven på, då gjorde den 45 km/tim utan några som helst "ryck eller krumbukter". Bilen såldes -91 efter 8000 bekymmer fria mil. Enligt bilregistret finns den numera i Boråstrakten, avställd sedan många år.
Lite idéer kanske.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hasse63
Lite mer... lämna toppen till en känd portare typ Erland Cox och byt kam till en roligare kam än de vanliga som är D K F. Erland kan säkert tipsa om någon kam också eller hör med Timo-motor, TG-motor mfl.

KG-trimning har samma ämne på alla sina kammar vilket är CWC som är amerikanskt "skit" enligt mig mfl. KG kräver dyra speciella lyftare för att garantin ska gälla vilken jag tycker är skumt. Renovera dina SU och byt nålar till lite smalare, Förgasarteknink kan hjälpa dig med detta. Byt till brytarlöst av något slag. :wink:
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]