- tis 22 jan 2013, 22:08
#720760
Hej.
Allt började med att min Ford Focus TDCi -08 ej ville starta när jag stod i 5 minuter med radion på. Jag tillkallar starthjälp och tänker "snart är det dax för nytt batteri".
Tiden går och allt flyter på bra.
När bilen stått nästan en vecka i 5-10 minus grader så skulle jag ut och åka. Bilen starade fint men jag kom inte långt innan instrumentpanelen "ballade ur". Alla mätarna gick upp i max, och sedan tillbaka. Sedan blev dom normala. Då varnade bilen för att servon var ur funktion. Jag körde in till kanten för att starta om bilen och se om problemet löste sig, men bilen vägrade starta igen. Jag fick starthjälp igen och körde ca. 5 minuter till min destination.
Efter 3 timmar i kylan startade bilen som ingenting (!). Jag gick ut och körde i 4 mil för att ladda upp batteriet.
Dagen efter kör jag till jobbet. När jag sätter på värmen i framrutan så börjar ABS och antisladd lamporna lysa. När jag stänger av värmen i framrutan slocknar ABS och antisladd.
Nu anar jag ugglor i mossen. Jag mäter upp laddningen vid batteriet som visar 13 volt vid 1500-2000 varv. Och 12.2 volt utan motorn igång.
Jag åker till Biltema och köper ett batteri med hela 4 års garanti (super!). När jag väl fått allt på plats startar jag bilen och den laddar 14 volt vid 2000 varv, men laddar 11-12 volt vid tomgång. :?:
Fenomenet med värmen i framrutan försvann nu i alla fall. Men jag är orolig att generatorn är kass. Jag vet att Ford använder Smart Charger men jag vet inte riktigt hur systemet fungerar. Är det fullt normalt att generatorn ger 11-12 volt på tomgång om batteriet inte behöver mer?
Nu hoppas jag bara alla symtomen försvinner. Men jag är som sagt trots allt lite orolig för generatorn. :(
Allt började med att min Ford Focus TDCi -08 ej ville starta när jag stod i 5 minuter med radion på. Jag tillkallar starthjälp och tänker "snart är det dax för nytt batteri".
Tiden går och allt flyter på bra.
När bilen stått nästan en vecka i 5-10 minus grader så skulle jag ut och åka. Bilen starade fint men jag kom inte långt innan instrumentpanelen "ballade ur". Alla mätarna gick upp i max, och sedan tillbaka. Sedan blev dom normala. Då varnade bilen för att servon var ur funktion. Jag körde in till kanten för att starta om bilen och se om problemet löste sig, men bilen vägrade starta igen. Jag fick starthjälp igen och körde ca. 5 minuter till min destination.
Efter 3 timmar i kylan startade bilen som ingenting (!). Jag gick ut och körde i 4 mil för att ladda upp batteriet.
Dagen efter kör jag till jobbet. När jag sätter på värmen i framrutan så börjar ABS och antisladd lamporna lysa. När jag stänger av värmen i framrutan slocknar ABS och antisladd.
Nu anar jag ugglor i mossen. Jag mäter upp laddningen vid batteriet som visar 13 volt vid 1500-2000 varv. Och 12.2 volt utan motorn igång.
Jag åker till Biltema och köper ett batteri med hela 4 års garanti (super!). När jag väl fått allt på plats startar jag bilen och den laddar 14 volt vid 2000 varv, men laddar 11-12 volt vid tomgång. :?:
Fenomenet med värmen i framrutan försvann nu i alla fall. Men jag är orolig att generatorn är kass. Jag vet att Ford använder Smart Charger men jag vet inte riktigt hur systemet fungerar. Är det fullt normalt att generatorn ger 11-12 volt på tomgång om batteriet inte behöver mer?
Nu hoppas jag bara alla symtomen försvinner. Men jag är som sagt trots allt lite orolig för generatorn. :(