Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LukuZz
#718487
som rubriken lyder har jag en Volvo 245 93 b230fd som går orent på hela varv registret och det hela började med att bilen stod över vintern så hade soppa pumpen i tanken lagt av efter att jag hade bytt den så gick den orent, har testat lmm och lamdasond men har ej hittat några fel.
om ni har några funderingar så skriv

tacksam för svar.
av Rådlös
#718909
Du har ett bränslefiter också. Antingen sitter det på torpedväggen i motorrummet, vänstersidan, eller så sitter det under bilen, under baksätet ungefär. Det sitter då monterat i en trekantig "hylla" tillsammans med huvudpumpen. Det finns några årgångsvarianter på detta.
Man kan kolla huvudpumpen genom att mäta strömmen som den drar. Om den drar för mycket ström så är antingen pumpen dålig eller så är bränslefiltret igenproppat. Normal strömförbrukning är omkring 3 - 4 ampere, men någon som vet exakt kan korrigera här.
av 245an
#719424
LukuZz skrev:går det att testa den utan att skruva ner hyllan?
lossa bara dom 2 främre bultarna så hänger den i det bakre fästet iaf ;) sen e de bara mäta :) om du vill så lossa slang till motorn å kör på starten å se om de sprutar soppa
av Rådlös
#719468
Du sätter naturligtvis amperemätaren där du kommer bäst åt. T.ex alldeles efter säkringen eller om det är ett relä som är det som kommer före pumpen, alldeles efter reläet. När man mäter ström så mäter man hur många ampere det går genom ledningen och det blir ju detsamma i början eller slutet på en kabel. (Om det inte är spänningsfall, men det bortser vi från här) Om du skall ha det för teständamål så kan du ha instrumentet i kupén så du har järnkoll. En elegant lösning är ett panelinstrument från Kjell & Co nr 48-129. Då har du koll medan du kör bilen och när störningarna uppträder. Det är då du har nytta av mätvärdena.
Du behöver alltså inte hissa upp bilen och krypa under. För enkelhets skull, skaffa först ett koppligsschema så du ser var den lämpligaste mätpunkten är.
Jag råkar ha en bild på ett snarlikt kopplingsexempel. Det gällde en vindrutetorkare då, men principen är densamma. Och jag har skrivit multimeter, men ett panelinstrumet är ju samma sak.
Bild
Användarvisningsbild
av dalle76
#719566
Börja först med att kolla om det finns några felkoder.Ett annat tips är jordkablarna på insugsgrenröret som jordar spridarna.Det blir ärj som fan under dom.Har löst liknande problem på 2 st 740 för mig ps det är 2 jordkablar.
av LukuZz
#720710
Har bytt soppafilter nu och den verkar gå riktigt bra förutom att den bara går på 3 cyllar, har kollat lite och det ser ut som att den inte får bensin till 4:an. Men ska kolla närmare på det i helgen

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]