Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte ett nytt relä, det hjälpte inte iaf :roll:
Nu återstår det att mäta kontakterna vid pedalerna och kontrollera kablage
Hur kontrollerar jag så att pumpen gör det den ska, när den ska?
Kontakterna är hela, dom sluter fint
Mätte lite försiktigt där relät skulle sitta, 7.25v och 12v fick jag fram på nåt ställe!
Kontakter etc såg bra ut, så jag har ingen jäkla aning om vad som kan va fel nu!

Pumpen?!
Jag har försökt tyda det där schemat må du tro, men jag förstår inte - och den verkar inte heller skriva ut var relät ska få ström? :???:

Hastighetssignalen, är det kontaktstycke "A25" ?
Pumpen bör jag kunna testa genom att slänga 12v direkt på, eller hur?
Jag tyckte också volvo scheman var konstiga och svår lästa ibörjan om man jämförde med det jag var van vid.

Relät får ström in på B:1
A25 är ett kontaktstycke för "på" signalen via knappen på spaken och den går igenom kontakterna vid pedalerna, så om man delar kontakten och mäter med tänningen igång och med knappen i på läge så ska man få 12v om allt är ok och om man trycker på en pedal så bryts spänningen.

Jag undrar vad spolen på pumpen gör om den styr en ventil eller liknande, ja jag tror du kan testa pumpen direkt med 12v.
Ska ut och felsöka strax!
Har ritat upp så som jag tror det bör se ut när jag mäter!

Kan det vara så att "overload"-relät, som sitter högst upp i säkringshållaren vid förardörren, har gett upp? :???:

EDIT; Update!

Har nu mätt reläsockeln, letat kabelbrott och kollat alla inblandade säkringar!

Såhär ser då kopplingsschemat ut som jag felsökte efter:
Bild

Med lite tips från Författaren ovan ( :mrgreen: ) så fick jag fram följande:
B1: Ström in
B3: Jord
B6: Bromsljuskontakt (gav 7,25 volt)
B8: Hastighetsgivaren (gav ~8,7 volt)
E6: Gav ström med RESET-knappen intryckt
E8: Gav ström med DEC-knappen intryckt (minska farten)
E4: Gav ström med INC-knappen intryckt (öka farten)

Overloadrelät är helt, annars hade jag ej fått ut någon spänning ö.h.t
Hastighetsmätarsignalen måste vara intakt, åtminstone så är det inget kabelbrott då den visade spänning
Bromsljuskontakten visade spänning, så den spökar inte heller (lite skumt med 7,25v på den dock?)
Spaken verkar även den vara intakt, då både öka/sänka och reset fungerade så måste även "on"-läget vara intakt, annars hade det inte kommit någon ström från de andra knapparna

Jag tycker inte det lutar åt att relät är trasigt, inte ett till - vad är oddsen för det? ?:-/

Så, vad tror ni, ut och slänga på 12v rakt på pumpen?
Bör väl i så fall bli plus-matning på "Y-W" och jorda på "GN-BN"?

Om du orkat igenom och har nåt att tillföra - skriv! :D
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]