Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bricoleuren
Hej!
I två år har jag haft bilen och samma visa varje vinter. Så fort temperaturen sjunker under ca minus 5 så blir man nervös om den ska starta eller inte. Antingen så går den igång direkt eller så får man gnugga startmotorn VÄLDIGT länge och samtidigt hjälpa till med gasen(!). Den metoden resulterar då oftast i att den (såklart) hostar igång och bluddrar en del i ca 30 sekunder innan den går rent. När den väl går rent igen så är tomgången helt normal och bilen går bra på alla varvtal (det gör den alltid). Dock, den här startmetoden kräver rejält med ström och jag börjar bli trött på att be grannar om startkablar och att köpa nya batterier...

Felsökning / reparation:
- Inga som helst felkoder (3 olika verkstäder har under åren kollat)
- bränslepump (endast en, i tanken, på denna modell) funkar som den ska
- bränslerelät slår alltid till (jag lyssnar alltid innan jag vrider om för att se om det nå´n gång inte skulle klicka i)
- bränslefilter bytt
- nytt batteri
- ny tempgivare
- varenda(!) kopplingspunkt genomgången i motorrummet (slipat stift, smort och fixat)
- gått igenom fördelare, tändkablar och spole
- bytt stift
- startgas har aldrig hjälpt men det beror nog mer på svårigheten att spruta in den på nå´t lämpligt ställe. Var 17 är bäst? Jag brukar skruva isär luftslangen strax före spjällhuset men... Kanske tyder det på att problemet inte ligger i bränslet ändå?
- nybesiktigad i december med toppen avgasvärden etc.
- mm, mm...

Ingenting hjälper! Jag vet att det "bara" är en liten grej nå´nstans som inte mår bra men vilken? Är det plusgrader så är det inga som helst problem. Om det sen är minus fem eller minus tjugo verkar heller inte spela nå´n större roll.

Min teori just nu är att det har nå´t med bränsletrycket att göra men eftersom bilen går hur bra som helst (och alltid har gjort det) under alla förhållanden (kall som varm, sommar som vinter) när den väl startat så tänkte jag att det hade med nå´n backventil att göra. Att "2 sekunder" soppapump inte skulle räcka för att trycka bensin hela vägen från tanken till spridarna. Bytte därför bränslefilter (med backventil i efter vad jag förstår) men ingen skillnad.

Eftersom man måste låta bilen stå åtminstone 12 - 14 timmar efter körning innan problemet uppstår (oavsett antalet minusgrader) så kändes detta oxå som en rimlig tanke. Dessutom brukar det underlätta lite om man slår på tändningen och låter pumpen gå en runda för att sen slå av och vänta några minuter tills det klickar till i relät framför växelsaken för att sedan göra om proceduren. Detta hjälper som sagt lite grand, ibland, inte alltid...

Av alla trådar jag läst på olika forum och alla jag pratat med så kommer denna <http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60> närmast mina bekymmer. Har dock (självklart) gjort i princip samma felsökning som "Skägget", alltså letat mig igenom alla kablar (förutom styrdonet) men...

Mvh,

//Henrik
Senast redigerad av 1 Bricoleuren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Verkar vara en envis bil, med en ännu envisare ägare. :P
Jag har varit med om något liknande, men vet inte om din bil har detta bränslesystem. Det var en Volvo 360 GL -88 (sista modellen tror jag) som vägrade starta utan startgas vid minusgrader. På denna modell (system LE-Jetronic tror jag det heter), liknande Motronic som sitter på "dom stora" modellerna. Där går det en kabel från solenoiden på startmotorn (sitter mitt emot kabeln från startnycklen) direkt till en "kallstartventil" som sprutar in bensin direkt i insugningsröret när startmotorn "snurrar". På 360-in så det kom aldrig någon ström på det stiftet (på startmotorn), så den "extrabensinen" kom aldrig. Jag löste det med ett relä mellan kabeln från startnycklen och batteriet. Skulle väl egentligen bytt startmotorn, men den fungerade utmärkt för övrigt, och bilen startade så länge vi hade kvar den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
Minns jag rätt så finns det ingen kallstartventil. Försvann 92-93 tror jag. Bytte du rätt tempgivare? Finns två och det är den bakre som går till datorn
av Bricoleuren
Tack Lennart och Kloge!

Nej,som sagt, det finns ingen kallstartsventil på den här. De vanliga spridarna ska ge två sprayningar per motorvarv vid start (mot en / varv vid körning), det är allt.

Ja, jag bytte den bakre tempgivaren, som ska ge signal till motorstyrningen. Sen mätte jag den gamla oxå och den var troligtvis helt ok eftersom resistansen i den ändras beroende på temperatur (spolade den i kranvatten och var inte allt för noggrann men konstaterade att den gav olika utslag).

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
- startgas har aldrig hjälpt men det beror nog mer på svårigheten att spruta in den på nå´t lämpligt ställe. Var 17 är bäst? Jag brukar skruva isär luftslangen strax före spjällhuset men... Kanske tyder det på att problemet inte ligger i bränslet ändå?
Hur är det med tändspolen? Förkopplingsmotstånd? Har du "tändförstärkare"? Den brukar kunna krångla på 740-in och andra bilar också. Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av just 940-modellen men har jobbat med bilar länge. Som bilmek fram till c:a -85, därefter "privat"
När jag körde min 745-a (GLT 16V -88B) på etanol använde jag startgas när temperaturen kröp ner mot nollan (vid lägre temp. blev den alltför svårkörd) sprutade jag in startgasen genom vacuum slangen till BTR-en (bytte "sprutmunstycket" till ett med slang, typ WD40). Nu vet jag inte om du har en vacumstyrd bränsletrycksregulator på din bil, men det är bättre att försöka spruta in gasen innanför gasspjället. Där borde finnas någon slang som är lättare att ta bort än slangen från luftfiltret. Den från tomgångsmotorn kanske?

Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Ska testa att spruta startgas innanför spjället som du säger, nå´nstans finns det väl en liten slang...
Hmm, tändförstärkare, har den det? Det sitter inget mellan tändspole och fördelare i alla fall, bara n helt vanlig (fräsch) kabel. Måste undersökas, var ska jag leta?

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev:Hmm, tändförstärkare, har den det? Det sitter inget mellan tändspole och fördelare i alla fall, bara n helt vanlig (fräsch) kabel. Måste undersökas, var ska jag leta?
//H
Den har många namn, men den sitter (på 740-in) längst fram på vänster innerskärm bakom vänster strålkastare och luftfilter alldeles vid jordpunkterna. C.a 5x5cm svart "låda" med en kabelkontakt i.
Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Aha, jo en så´n har jag. Den fick en översyn för ett par veckor sedan tillsammans med alla andra kontakter i motorrummet.
Men, eftersom jag bor i stan, saknar garage och det är jävligt kallt så blir det korta, enkla mekningar. Har inte haft möjlighet att mäta upp varenda grej, bara konstaterat att det inte är jordfel eller dålig kontakt. Samt, såklart konstaterat att inga felkoder kommer (tyvärr).

I morse var den helt jävla död igen!

//H
Användarvisningsbild
av lennarte
Bricoleuren skrev: I morse var den helt jävla död igen!
Menar du att du var utan ström i batteriet eller att den inte startar. Om du har ström och får in startgas (se ovan inlägg) och den inte startar på det, då måste du ha dålig gnista. Har du kanske en dålig startmotor som drar mycket ström? På "fackspråk" kallar vi det att den "fältar", den är alltså sliten i bussningar så att den vid belastning "trögar". Det vill säga att dom rörliga delarna (ankaret) går emot dom fasta (fältlinningen) så strömmen inte räcker till bra gnista. Inte helt ovanligt efter många mil. Är den då lättstartad annars märker man kanske inte det normalt. Är du utan ström, kan det ju vara något som ligger och "tjuvdrar". Eftermonterad förstärkare (till stereon) eller stereon i sig, har jag varit med om mer än en gång. Något relä som hänger sig? Lampor i handskfack och baklucka. Det behöver ju inte tömma batteriet, men kan ju "dra ner" effekten på det. Det kan vara dålig kompression i motorn också, men det får vi väl ändå inte tro att det är.

Mvh
Lennart
av Bricoleuren
Hej!
Nej, batteriet är det inget fel på (helt nytt) och det laddar inte ur. Även om man nå´n gång kör med startkablar så hostar den till slut igång på samma sätt. Alltså oberoende av batterispänning har man samma problem. När jag skrev död menade jag "startovillig"...

Självklart, tänder den med startgas så ligger ju problemet i bränsletillförseln. Ska försöka testa senare ikväll om jag kan få in gas i insuget på nå´t bra sätt.

Att det skulle vara dålig komp eller nå´t annat allvarligt fel (tändinställning, felinställd kamrem etc) håller jag för helt omöjligt eftersom den går hur bra som helst på alla varvtal och oberoende av motortemeratur, tomgången är perfekt etc, etc.

Det där med att startmotorn skulle kunna stjäla för mycket spänning är ju iofs en intressant teori...

Glömde skriva att tändlägesgivaren på svänghjulet oxå är utbytt (utan nå´n som helst förbättring).

//H
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50