Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Vet att på tjejens BMW så lyser ena parkeringslampan när man drar blinkers spaken neråt (NÄT motorn är avstängd)
Men på Volvos så går det ju inte, undrar om nån vet varför. Inte att jag vill ha det , bara nyfiken
Användarvisningsbild
av K-nine
Alla P2:or skall ha denna funktion vad jag vet. Dra helljusspaken åt dig efter att du stängt av motorn så skall helljuset tändas en stund. Detta är nog den enda "Follow me home"funktion som finns i dessa bilar? Är inte den du beskriver i BMW'n en parkeringsljusfunktion? Lyser den bara en stund efter den manövern du beskriver på BMW'n??
Användarvisningsbild
av Scania
K-nine skrev:Alla P2:or skall ha denna funktion vad jag vet. Dra helljusspaken åt dig efter att du stängt av motorn så skall helljuset tändas en stund. Detta är nog den enda "Follow me home"funktion som finns i dessa bilar?
Den gula knappen på fjärrkontrollen kallas väl också för "Follow me home". Trycker man på den så tänds parkeringsljus, baklyktor, skyltbelysning och innerbelysning en kort stund. En halv minut till två minuter tror jag - beroende på programvaran. Tiden kan ändras av Volvoverkstad.
Användarvisningsbild
av K-nine
Nja..den kallas för "Approach light" (Förlåt stavningen)..men enkelt översatt.."ankommandeljus".. Gul knapp precis som du säger.
helljusfunktionen skall vara bra när man kommer till sin mörka stuga och vill se var man sätter fötterna på stigen till kåken. Eller leta efter nyckeln.
Inte jättemycket användning för den för oss med garage med andra ord.. :-)
av S60AWD2.5T
greeeken skrev:Vet att på tjejens BMW så lyser ena parkeringslampan när man drar blinkers spaken neråt (NÄT motorn är avstängd)
Men på Volvos så går det ju inte, undrar om nån vet varför. Inte att jag vill ha det , bara nyfiken
Det där har tyskarna haft för sig länge.
Om du har blinkersen åt höger lyser höger park. osv.
Men det har ju inget med Follow me home at göra då det lyser till batteriet ger upp.

Vitsen är väl att man kan parkera efter vägen och få parkeringsljuset att räcka längre. I tid då förståss.

Volvo har väl aldrig nappat på den tveksamma finessen.
Och det är jag glad för ganska trist om man stannar med spaken ofrivilligt i blinkläge.
Användarvisningsbild
av hemglass
K-nine skrev:Alla P2:or skall ha denna funktion vad jag vet. Dra helljusspaken åt dig efter att du stängt av motorn så skall helljuset tändas en stund. Detta är nog den enda "Follow me home"funktion som finns i dessa bilar? Är inte den du beskriver i BMW'n en parkeringsljusfunktion? Lyser den bara en stund efter den manövern du beskriver på BMW'n??
Hej.
PÅ min V70 så tänds halvljuset + dimljusen när man gör som i citerad ovanstående text, för att sedan lysa i 30 sek (ställbart) :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo jag vet att om man drar spaken till så tänds halvljus + dimljus i 30 sekunder.
Undrade bara det där me spaken.
Det är väll parkeringsljus ja fast bara på en sida
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]