Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Den största och längsta som håller ihop de två backarna. Det finns en kortare fjäder framtill som också håller backarna men den är enkel att lossa på.

För att förklara mera så är det inte de två fjädrarna som ser ut som skruvar och har som uppgift att hålla backar på plats. Dessa två har som en krok som man fäster på navet(eller vad jag ska kalla det)

Men enklaste förklaringen är den största och längsta fjädern, då ska det inte bli några missförstånd. Den jäkeln går inte att få loss om jag nu inte tar och knipsar av den. Men det vill jag inte eftersom jag vill se vad som gör att backarna inte drar ihop sig helt.
Felet jag har är att handbromsbackarna ligger på ena sidan och fälg och bromsskiva blir glödhet efter lite körning.

Tanken var att jag skulle byta bromsskiva idag men trots att jag lossat på justeringsmuttern vid handbromsen så fick jag inte dit nya skivan. Och när jag väl fick dit den så hörde man att handbromsbackarna tog emot bromsskivan och att det gick oerhört trögt att snurra. Handbromsbackarna är bytta för några veckor sedan(inte av mig) och jag misstänker att man antingen använt sig av gamla fjädrar som inte drar ihop handbromsbackarna eller så är det något fel på slutänden av vajern som sitter tillsammans med handbromsbackarna.

Jag har alltså samma problem som de hära med handbromsen. Men jag får inte bort den stora fjädern så jag kan smörja upp mekanismen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... msbackarna
av ast
Den ska inte vara så jävligt att få av de verkar som dom är i draget läge. Rör det på sig om du dra i spaken eller står dom still ?
Mekanismen som trycker isär backarna kan du smörja ändå. Den brukar kärva.
Du e säker på att det inte är oket då?
av mena
Jag har redan bytt bromsskivor och belägg på höger sida och där hade jag inga problem. Lossade justeringsskruven på handbromsen med ca 10 drag sedan var det busenkelt att byta den skivan. Inga krångel.

På vänster sida dock...

Jag plockade lös oket och provade och snurra på bromsskivan och kände att det fortfarande gick trögt att snurra på. Väl där förstod jag att det måste vara handbromsbackarna eller vajern.

Trots att jag skruvat upp justeringsskruven på handbromsen ännu mera än tidigare höll jag inte ens på att få bort gamla bromsskivan eftersom den fastnade i handbromsbackarna. När jag nästan skruva upp justeringsskruven helt så fick jag tillslut lös bromsskivan.

Gamla bromsskivan såg riktigt illa ut (mycket värre än vänster sidan) och jag tänkte att kanske bromsskivan var orsaken. Så jag provade att lägga på nya skivan och direkt får jag problem att ens få skivan på plats. Den kärvar mot handbromsbackarna som tar i. Jag får justera upp skruven fram vid handbromsen ännu mer för att få dit skivorna.

Misstänker att antingen är det fjädrarna, vajermekanismen som sitter vid handbromsbackarna eller måste jag byta ut hela vajern. Ville känna lite på vajermekanismen men jag fick inte bort den största fjärdern som håller ihop backarna.

Den ska inte vara så jävligt att få av de verkar som dom är i draget läge. Rör det på sig om du dra i spaken eller står dom still ?
Kan inte säga eftersom jag gett upp för ikväll. Men jag fick bort de tre andra fjädrar men inte den största även fast jag tillslut tog till verktyg av alla möjliga slag.
Om du lossar de andra fjädrarna (lilla fjädern och småfjädrarna som håller fast beläggen mot hjulaxeln), så kan du med lite milt våld bända loss ett av beläggen (övre brukar jag nog ta) från hjulaxeln utan att ha lossat stora fjädern. När belägget är loss är det lätt att lossa stora fjädern, den är ju bara påhakad.
av mena
S80D5-02 skrev:Om du lossar de andra fjädrarna (lilla fjädern och småfjädrarna som håller fast beläggen mot hjulaxeln), så kan du med lite milt våld bända loss ett av beläggen (övre brukar jag nog ta) från hjulaxeln utan att ha lossat stora fjädern. När belägget är loss är det lätt att lossa stora fjädern, den är ju bara påhakad.

Tack ska testa det. Mer tips är alltid välkommet.

Hittade en bild på forumet som förklarar vilken fjäder jag menar om inget förstår ännu. Det är fjädern längst till vänster som skymtas. Observera att det inte är min bil på bilden.
Bild
av Arne
Kolla så bägge lederna som ska expandera backarna går lätt. Gillra dit fjädern på backarna och kräng på backarna i sina lägen med fjädern på plats, så har jag gjort och det har funkat.
av mena
Fick tillslut bort fjädern med en hjälp-person. Som någon sa så om man tar bort alla fjädrar så kan man vika och böja backarna så att man tillslut får bort fjädern. Den är lika rolig att sätta tillbaka som att ta bort kan jag säga.

Har löst mitt problem med handbromsbackarna. Köpte ny wire och expander(sitter i bakhjulet tillsammans med backarna) och även fjädrar och efter 2 försök lyckades jag få tillbackarna så de tar riktigt bra på båda hjulen. Kan nämna att jag även blandade volvos original wire och Mekonomens wire(halva priset av volvos) och det verkar fungera bra.

Mitt problem förutom fjädrarna bestod av att wiren tjärvade och gick inte tillbaka. Ny wire och problemet löst.
Detta verkar vara vajerns livslängd. Har läst om flera som fått byta eller har problem med dessa årsmodeller. Bytte själv vajrar på min 2003:a i somras, eftersom ena gett upp (och smorde upp expandrarna som gick riktigt trögt).
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]