Jag har redan bytt bromsskivor och belägg på höger sida och där hade jag inga problem. Lossade justeringsskruven på handbromsen med ca 10 drag sedan var det busenkelt att byta den skivan. Inga krångel.
På vänster sida dock...
Jag plockade lös oket och provade och snurra på bromsskivan och kände att det fortfarande gick trögt att snurra på. Väl där förstod jag att det måste vara handbromsbackarna eller vajern.
Trots att jag skruvat upp justeringsskruven på handbromsen ännu mera än tidigare höll jag inte ens på att få bort gamla bromsskivan eftersom den fastnade i handbromsbackarna. När jag nästan skruva upp justeringsskruven helt så fick jag tillslut lös bromsskivan.
Gamla bromsskivan såg riktigt illa ut (mycket värre än vänster sidan) och jag tänkte att kanske bromsskivan var orsaken. Så jag provade att lägga på nya skivan och direkt får jag problem att ens få skivan på plats. Den kärvar mot handbromsbackarna som tar i. Jag får justera upp skruven fram vid handbromsen ännu mer för att få dit skivorna.
Misstänker att antingen är det fjädrarna, vajermekanismen som sitter vid handbromsbackarna eller måste jag byta ut hela vajern. Ville känna lite på vajermekanismen men jag fick inte bort den största fjärdern som håller ihop backarna.
Den ska inte vara så jävligt att få av de verkar som dom är i draget läge. Rör det på sig om du dra i spaken eller står dom still ?
Kan inte säga eftersom jag gett upp för ikväll. Men jag fick bort de tre andra fjädrar men inte den största även fast jag tillslut tog till verktyg av alla möjliga slag.