Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Hasse53 skrev:
Tungviktarn skrev:
Hasse53 skrev:Svar på trådskaperens fråga:
De nya motorerna kom modellår 2000. Bilarna började tillverkas och levereras vecka 20 1999. Motorbeteckningar är 14o hk: B5244 S2, 170 hk:B5244 S och 193 hk:B5244 T. Motorerna har elektroniskt gasspjäll, en tändspole för varje tändstift, variabel kamaxel. Elsystemet på bilarna har can-buss och är kraftigt modifierat. Under detta sista modellår för gamla karossen, fanns åven modellvariant: "Blackline". På pappret var modellår 2000 mycket bättre än föregångarna, men talar man med ägarna så är det si och så med driftsäkerheten. Gasspjället verkar spöka en hel del.
Faktakälla: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... /info.aspx
Helt fel!
Modellår 1999 har elspjäll 164 resp 140 hk på sugisarna och betäckning 2,4 på luckan.
Nja, inte helt fel. Om man är överens om att de gamla motorerna heter B5254 S och B5252 S, så hängde de med t.o.m modellår 1999. Modellår 2000 blev de utbytta till ny motorfamilj enligt ovan. Precis som Tungviktarn säger infördes elektroniska gasspjäll modellår 1999, men på gamla motorn.

Beteckningen 2.4 på bakluckan är knepig att förklara då någon sådan modell inte fanns modellår 1999 om man kan lita på Volvos egen katalog. Men ingenting är omöjligt :) Sena 1999:or har grova rails och klädslar(Valencia) precis som modellår 2000.
Volvos stora sugisar har alltid legat på 2.4 oavsett om där står 2.4 eller 2.5. Motorn blev även bytt 1999 till den nya mtorn.
Användarvisningsbild
av Perc
Nej, det är inte frågan om "gamla motorn med nytt spjällhus" utan det är samma motor som sitter i V70N m fl. Separata tändspolar, 20 ventiler även i 140hk-varianten, lite lägre förbrukning och lite tystare gång. Automaterna fick fem växlar också, i sugisarna. Av nån anledning fick turbomotorerna och dieseln hänga kvar med fyrstegat modellcykeln ut, utom V70R -00 som hade fem.

Min teori är att även S/V70 fick nya motorn eftersom kapaciteten behövdes då S80 kom. Man kunde inte tillverka båda motorfamiljerna.

Jag hade en V70 -98 med gasvajer och det var inte värre än att man fick ligga kvar med gasfoten någon sekund efter man tryckte igång farthållaren för att vakuumklockan skulle hinna "fånga upp" pedalen. Man kände ju då pedalen försvann under ens fot.

Sen är det väl så också att pedalen inte rör sig då farthållaren gasar om man har elektroniskt spjällhus. Elektroniken styr ju spjällhuset direkt, gaspedalen har inget med saken att göra. Med gasvajer är det ju en vakuumklocka som fysiskt manövrerar pedalen nere vid golvet.

Och slagvolymen är på 2435 cc eller nåt sånt. Vet inte riktigt varför det avrundades uppåt till "2.5" på emblem och dylikt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, nu har jag iofs inte farthållare på min V70, men på 7/900 är det iaf 2 wirar som går till spjället. Ena wiren går till pedalen, andra in i vakuumklockan.
M.a.o, farthållaren manövrerar inte pedalen, utan spjället, på samma sätt som pedalen. Att pedalen "försvinner under foten" är ju då för att wiren till gaspedalen blir slapp.
av BGA
Cia som du kan läsa i tråden så är det alltid osäkert när och vad Volvo stoppar in i bilarna. Ofta släpper dom en förserie på ett par hundra bilar för att testa någon växellåda eller motor t.ex. Många av dessa bilar går som Volvos egna tjänstebilar men hamnar så småningom på öppna marknaden.
För att veta om det är den gamla eller nya motorn är det enklast att kolla om det finns en tändfördelare på topplockets högra sida sedd framifrån. På fördelarens sida går det ut fem tändkablar som fortsätter in under plastkåpan ovanför tändstiften.
Har den fördelare så är det den gamla motorn.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Hm, nu har jag iofs inte farthållare på min V70, men på 7/900 är det iaf 2 wirar som går till spjället. Ena wiren går till pedalen, andra in i vakuumklockan.
M.a.o, farthållaren manövrerar inte pedalen, utan spjället, på samma sätt som pedalen. Att pedalen "försvinner under foten" är ju då för att wiren till gaspedalen blir slapp.
Vakuumklockan på S/V70 manövrerar gaspedalen direkt, tro mig. Klockan sitter ovanför pedalen några få centimeter från förarens högra lilltå. Jag hade en i fyra år och jag nötte tillräckligt mycket landsväg i den för att veta exakt hur den fungerar. :)
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]