Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddethegreat
Hej jag har oljeläckage bakom motorn det rinner uppifrån i mellan turbon o växellådan någonstans det är inte packboxarna vid kammarna och turbon ser jag inte att det kommer nåt ifrån heller vad finns det mer som kan läcka där ?
H fredde
Användarvisningsbild
av Alfredo
Min läckte på det sättet när vevhus venten var frusen och täppt, rann via toppen och ner där Du beskriver.
Användarvisningsbild
av goransson89
Kan även vara ventilkåpan som läcker...

Det bästa du kan göra är att ta bort värmeskyddet över turbon, tvätta rent med avfettning och vatten, låt det torka. Starta motorn och låt den stå igång och titta med ficklampa tills det kommer olja någonstanns :) Oljan kan flytta sig enormt långt när du kör med bilen pga. viddraget :)
av freddethegreat
Hej har hittat felet .Jag sa ju att packboxarna till kammarna var okej men så var inte fallet ,jag tittade igen och följde oljan och plockade bort
så mycket saker som gick och så att olje läckaget var på växellådan och då så jag att det faktiskt kom ifrån packboxen bakom fördelarlocket.

H Fredde
av Tommty
byta vevhusventen brukar kosta runt 1300;. med alla slangar och dyligt för en icke turbo. tror det landar på 1500:- för en turbo om man byter ut den sista slangen.

blå kartong då såklart. Detta gjordes iof på en 850 men tidiga x70 kör samma om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Ska byta på min S80 T6a. Gör jobbet själv. Ville bara veta ungefär vad kalaset kostar i material ungefär.

Tack :-)
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]