- sön 20 jan 2013, 10:27
#719849
och sen rullar ju en bil ganska mycket tyngre i 20- än i plusgrader. lager går tungt för att fettet blir så tjockt mm. allt går tyngre
Moderator: Moderatorer
S.t.r.a.n.D skrev: Nyare dieselar har jag inte heller märkt några problem med. V70in jag har nu har då inte haft några problem denna vintern (kört i ca -25 som kallast). Förra bilen (BMW 330d -03) körde jag till Arvidsjaur i -42 utan problem, motortempen normal och varmt o gött i kupén. Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.Om du själv inte stängt av det brukar de flesta nya dieslar ha extravärmare som automatiskt går igång för att hålla uppe tempen och hjälpa till med värmen i kupén. Jag har stängt av den då jag tror att den har en förmåga att gå igång då den egentligen inte behövs och därmed öka förbrukningen. Jag behöver inte ha 24 grader varmt inne i bilen under vintern.. och upplever att det blivit varmt nog rätt fort utan extravärme.
S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
svenne61 skrev:Det där har jag funderat på och kommit på att jag inte kunde lösa, men jag antar att kyleffekten ökar med vindhastighet även för saker utan hud, tänkte på gamla luftkylda Porschar och motorcyklar, men jag vet inte, och fattar inte hur biltermometern i så fall kompenserar, dock är väl den monterad lite vindskyddat men ändå...S.t.r.a.n.D skrev: Och kyleffekten i -42 och 100km/h lär vara rätt hög.Det blir väl ingen kyleffekt när man kör. Kyleffekten gäller väl bara hur människan
upplever vinden. Annars skulle utetemp i bilen visa fel temp när man kör om det
påverkades av kyleffekten.