AxelF skrev:Kräver den inget laddtryck?
Mja, lite luddigt förklarat kanske. Har du kört en hyfast modern turbodiesel nån gång? Gemensamt för alla är att det inte finns *nån* kraft alls förrän varven kommer så högt så turbon börjar ladda. Har du för hög växel när du rundar ett gathörn så händer det absolut ingenting när du kliver på igen.
Jag antar att det har med avgaser och sot att göra, man vill inte mata in bränsle utan att ha laddtryck för hälften kommer att komma ut på andra sidan obränt i form av svartrök. Och det vill man inte ha, man har ju jobbat i 20 år på att få in dieselmotorn i fina rummet där knatter och svartrök inte hör hemma.
Anyway, min erfarenhet av bensinturbo är iallafall att dom orkar betydligt mer ända från tomgång, så det blir inte samma fenomen att effekten kommer som en klimp när laddtrycket väl kommer. Man har förstås inte direkt det problemet i en bil med traditionell automat eftersom den slirar och låter varven stiga så pass högt så turbon börjar ladda. Sen har ju BMW och gänget förfinat dieselmotorerna betydligt det sista decenniet, men då talar vi ju inte direkt om några billiga bilar längre.
Och jag gillar förresten den pyttelilla turbomotorn jag har i Skodan numera. 1.4 liter men man skulle aldrig tro det om man inte visste. Har jag sagt att jag gillar turbo? ;)
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)