Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpa91
Stort tack för alla tips! :D
Somsagt det lutar åt en v70n 2.4 170hk / 200hk turbo automat..

Men jag får helt enkelt ut och prova några bilar så man får känna efter lite.

mvh / Jim
Användarvisningsbild
av Perc
Det är skillnad som natt och dag på 170hk och 200hk bara så du vet. ;) Mycket större än från 140 till 170.

Och sen finns det ju en 2.5T på 210hk också, den kom 2004. Lite utvecklad version av 2.4T med t.ex variabla ventiltider på båda kammarna. Underbar motor. :)
av AxelF
Perc skrev:Automat är självklart i en V70, allt annat är bara förkastligt.

För övrigt håller jag inte med wissel om det där med turbo. En liten lågtrycksturbo ger kanske inte så mycket mer toppeffekt men du får ett mycket trevligt register med kraft lååångt ner mot tomgång och det är precis det man vill ha i en automatväxlad bruksbil. Och till skillnad från en modern turbodiesel så kräver inte en bensinturbo laddtryck för att orka röra på sig.
Kräver den inget laddtryck?
Användarvisningsbild
av Perc
AxelF skrev:Kräver den inget laddtryck?
Mja, lite luddigt förklarat kanske. Har du kört en hyfast modern turbodiesel nån gång? Gemensamt för alla är att det inte finns *nån* kraft alls förrän varven kommer så högt så turbon börjar ladda. Har du för hög växel när du rundar ett gathörn så händer det absolut ingenting när du kliver på igen.

Jag antar att det har med avgaser och sot att göra, man vill inte mata in bränsle utan att ha laddtryck för hälften kommer att komma ut på andra sidan obränt i form av svartrök. Och det vill man inte ha, man har ju jobbat i 20 år på att få in dieselmotorn i fina rummet där knatter och svartrök inte hör hemma.

Anyway, min erfarenhet av bensinturbo är iallafall att dom orkar betydligt mer ända från tomgång, så det blir inte samma fenomen att effekten kommer som en klimp när laddtrycket väl kommer. Man har förstås inte direkt det problemet i en bil med traditionell automat eftersom den slirar och låter varven stiga så pass högt så turbon börjar ladda. Sen har ju BMW och gänget förfinat dieselmotorerna betydligt det sista decenniet, men då talar vi ju inte direkt om några billiga bilar längre.

Och jag gillar förresten den pyttelilla turbomotorn jag har i Skodan numera. 1.4 liter men man skulle aldrig tro det om man inte visste. Har jag sagt att jag gillar turbo? ;)
Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag blev Volvoägare i höstas för första gången och måste säga att jag är mycket nöjd.
Blev en V70N -04 med 2.5T motorn (manuell låda för förbrukningens skull)
Behövde också en större bil för familjeskäl, som man kan lasta och även kunna dra släp med.
Min budget var i samma storleksordning som din, runt 50k.
Nu har jag inte kört så mkt andra Volvobilar innan (förutom korta provkörningar) med måste säga att 2.5T motorn är helt fantastisk maskin. Som Perc säger känns den stark "redan från början" och du har massor av kraft på låga varvtal.
Det klonkar en del från framvagnen, tjuter lite från kupéfläkten ibland (som jag nu förstått är klassiska Volvo ljud :) )
Bilen känns säker, stabil, stark och påkostad!
av RonniePersson
Om du kör drygt 2000 mil per år, skall du fundera starkt på en V70 diesel. Jag kör drygt 2000 mil per år, och redan vid ca 1300 mil per år är det vinst med att köra diesel, det är där brytpunkten går. Min V70 2,4 D med 6-stegad automat, snittar på 0,75 liter per mil i blandad körning och det mätt vid pump. På långkörning kommer jag ner i 0,55-0,60 liter per mil. Med husvagnen efter, strax under litern och massor av ork. Det går i 80 km/h hela tiden, uppför som nedför. Underbar bil, den bästa jag haft. Men klonk i framvagnen har jag med. :D

Jag har ju också en V70 Classic 00:a, med 140 hk bensinmotor och automat. Den är starkare på låga varv än vad 170 hk är, det är först vid 4000 varv och uppåt som 170 hk är trevligare. Min V70 snittar på 0,95 i blandad körning, långkörning 0,72 och med husvagnen efter 1,3 - 1,4 liter per mil.

Med vänlig hälsning Ronnie :D
av AxelF
Perc skrev:
AxelF skrev:Kräver den inget laddtryck?
Mja, lite luddigt förklarat kanske. Har du kört en hyfast modern turbodiesel nån gång? Gemensamt för alla är att det inte finns *nån* kraft alls förrän varven kommer så högt så turbon börjar ladda. Har du för hög växel när du rundar ett gathörn så händer det absolut ingenting när du kliver på igen.

Jag antar att det har med avgaser och sot att göra, man vill inte mata in bränsle utan att ha laddtryck för hälften kommer att komma ut på andra sidan obränt i form av svartrök. Och det vill man inte ha, man har ju jobbat i 20 år på att få in dieselmotorn i fina rummet där knatter och svartrök inte hör hemma.

Anyway, min erfarenhet av bensinturbo är iallafall att dom orkar betydligt mer ända från tomgång, så det blir inte samma fenomen att effekten kommer som en klimp när laddtrycket väl kommer. Man har förstås inte direkt det problemet i en bil med traditionell automat eftersom den slirar och låter varven stiga så pass högt så turbon börjar ladda. Sen har ju BMW och gänget förfinat dieselmotorerna betydligt det sista decenniet, men då talar vi ju inte direkt om några billiga bilar längre.

Och jag gillar förresten den pyttelilla turbomotorn jag har i Skodan numera. 1.4 liter men man skulle aldrig tro det om man inte visste. Har jag sagt att jag gillar turbo? ;)

Jag har kört uteslutande "hyfsat moderna" Turodieslar i rätt så många år nu och håller inte riktigt med. Kan hålla med om att det kan bli lite segt om man råkar lägga i en allt för hög vxl ut ur en kurva, korsning eller liknande. Bensinturbo kan också vara mer eller mindre "döda" vid för hög växel och för lågt varvtal för att sedan "putta på" som fan när turbon börjar ladda. Jag har iaf pulver på kran i min oljebrännare när jag trycker på gasen oavsett fart, växel, varvtal eller hastighet :0)
av Jimpa91
Jackson75 skrev:Jag blev Volvoägare i höstas för första gången och måste säga att jag är mycket nöjd.
Blev en V70N -04 med 2.5T motorn (manuell låda för förbrukningens skull)
Behövde också en större bil för familjeskäl, som man kan lasta och även kunna dra släp med.
Min budget var i samma storleksordning som din, runt 50k.
Nu har jag inte kört så mkt andra Volvobilar innan (förutom korta provkörningar) med måste säga att 2.5T motorn är helt fantastisk maskin. Som Perc säger känns den stark "redan från början" och du har massor av kraft på låga varvtal.
Det klonkar en del från framvagnen, tjuter lite från kupéfläkten ibland (som jag nu förstått är klassiska Volvo ljud :) )
Bilen känns säker, stabil, stark och påkostad!
Tack för alla svara =)
Hum, så man kanske skulle satsa på en 2.5T då kanske?

Men hur är turbon? Brukar det vara krångel/ras osv? :)
För jag ser det ju lite som turbo = mer krångel om det händer något..
Skiljer det mkt i försäkring på en utan turbo och en med tror ni?

Mvh / Jim
Användarvisningsbild
av Perc
Det rullar flera miljoner turbodieselbilar i europa utan att nån endaste ägare ägnar en tanke åt att "turbon kan rasa". Men när nån går och funderar på bensinturbo så kommer frågan ofta upp. Undras varför...
av Larzan
Bra o Ha när det gäller V70.
Felkodsläsare och Batteriladdare. (Livrem och hängslen)
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]