Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
Då var det dags igen. 940 -91 med m47.
Bytte slavcylinder för snart ett år sedan pga. läckage (Ny, på verkstad faktiskt).
Idag, ca 3000 mil senare tänds varningslampan för hydraloljenivån och jag tittar ner vid slavcylindern - yes, det läcker igen. Än så länge fungerar kopplingen som den ska, bilen går att köra.

Varför käkar bilfan slavcylindrar?
Misstänker att hålet i hävarmen från lådan är lite uppslitet. Kopplingen är för övrigt inte den bästa.
Är det så att jag trycker ut kolven i slavcylindern för långt så att det läcker? i så fall, varför?
Eller är det så att slitaget i hävarmen gör att pinnen från cylindern löper snett och skaver fram en läcka?
Andra förslag?

Många frågor på en gång, men hoppas att någon kan ge konkreta svar?
av rd350
Du har svaret själv! Din kopplingsarm är uppsliten. Hålet brukar bli för stort så till sist åker kolven rakt igenom. Finns diverse genvägar med ditsvetsade muttrar och annat men en ny frisk arm och en ny koppling samtidigt är väl det bästa.
Okej.
Då är det väl lika bra att satsa på att få dit en helt ny hävarm, finns dessa på bilia mån tro?
Och om jag nu får allt att bli rätt genom ny koppling och arm, hittar slavcylindern sitt rätta läge då, så att den slutar läcka, eller är ett nytt byte nödvändigt?
Jeppe940 skrev:Okej.
Då är det väl lika bra att satsa på att få dit en helt ny hävarm, finns dessa på bilia mån tro?
Och om jag nu får allt att bli rätt genom ny koppling och arm, hittar slavcylindern sitt rätta läge då, så att den slutar läcka, eller är ett nytt byte nödvändigt?
Satsar du pengar på att få resten fräscht så byt cylindern när du ändå håller på :-)-)
Jo men den byttes ju för ett år sedan, skall börja med att kolla om den är nöjd med en renoveringssats.
Snackade med bilia idag också. Fick beskrivet för mig att den där hävarmen har en förmåga att spricka på insidan, dvs. det är inte bara att hålet slits upp där ute som orskar såna här problem. ca 800 för ny arm och vad det nu mer var som hörde till den.
Så lådan ska bort kommande dagar, så får vi se hur det blir. Lär ju vara lika bra att skicka dit en ny koppling i samma veva.
av umekille
Trampa inte kopplingspedalen ända i botten då du växlar
så kan det fungera länge.
Vet inte om det stämmer men har hört det skall finnas en distansbit
sätta på om hålet är slitet.
Nexus skrev:Äe det inte garanti på slavcylindern? De behöver ju ej veta varför den börjat läcka :wink:
Jodå, 2 år. Men jag känner inte för att åka in och gnälla på att den läcker, om det är så att läckaget beror på att jag varit dum nog att inte se över kopplingsarmen redan för ett år sedan.
Min tanke är få ner lådan imorgon, kolla vad jag behöver, beställa delar på måndag, montera allt och se om jag får slavcylindern att lira. Om den fortfarande är körd då så åker jag till verkstaden. Dessutom är det ju dumt att få den bytt ännu en gång, om felet ligger på de övriga delarna, för då kommer ju problemet snart igen.
Liten uppdatering.
Lådan är nere. Ny kopplingssats inkl. urtrampningslager ligger och väntar på att monteras.
Var på bilia och jämförde en helt ny kopplingsarm med min befintliga, den enda skillnaden var att hålet för slavcylindern i min gamla kopplingsarm var ca 1mm större i diameter än den nya, så jag kände inte för att lägga 700 spänn på en ny. När jag tog ner lådan så kände jag att den där kopplingsarmen i princip hängde löst och dinglade, antagligen därför slavcylinern skjutit så långt ut och börjat läcka.
Nu till frågan, tror ni det räcker med att byta koppling och urtrampningslaget för att armen ska hamna stumt som den ska, eller krävs det några andra ingrepp?

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]