Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag retar mig på en "nödvändig" konstruktion. Inte ett tillbehör. Det är vindrutetorkarnas (dolda?) placering. Det utrymmet nedanför framrutan, under motorhuven tycker jag väldigt illa om. Nu på vinter blir det fullt med is och snö. På sommaren är det fullt med löv och tallbarr. Och man kommer inte åt att rensa där. Bara för att någon statusbilfabrikant (Mercedes?) införde detta stolliga så behöver inte alla andra följa efter. Det kanske fungerar på bilar som bara är avsedda att rulla vid Medelhavet eller Mexikanska golfen, men inte i Norden.
Så håller jag med Mati om att klockan borde vara styrd av t.ex RDS-signaler. Jag har även påtalat detta till Volvocars för några år sedan. Dom tackade artigt och skulle (kanske?) titta på det. Hittills har vi inte sett något resultat av det.
Rådlös: I dagens läge handlar det främst om krocksäkerhet och luftmotstånd, inte design... men man kunde ju åtminstone sett till att det fanns någon form av värme i glaset där torkarna vilar.

/Thomas
Rådlös skrev: Nu på vinter blir det fullt med is och snö. På sommaren är det fullt med löv och tallbarr. Och man kommer inte åt att rensa där. Bara för att någon statusbilfabrikant (Mercedes?) införde detta stolliga så behöver inte alla andra följa efter.
Använder jag, funkar bra, vinter som sommar, brukar även få bort löven som hamnar inne i skärmarna, vill inte ha en kompost där
Bild
Haha.. skulle Volvo sälja dem skulle dom kosta 8-9000kr.. Jula säljer dem väl för en femhundring? :)
Jepp, med silverfärgade insugsgaller :D. För 8900 kan de effektoptimera den med, men bara till de som väger över 120 kg då man annars riskerar blåsa omkull...
Luftkonditionering gör nytta praktiskt taget varenda dag på året på våra breddgrader.
Håller med om att det absolut mest onyttiga tillbehöret - nej, förresten, det är ju standardutrustning - det är komposteringsfunktionen i framskärmen, närmast torpedväggen. Där lägger sig löv och annan skit, och inte är det lätt att hålla rent heller. Vatten står kvar när det regnat eller jag har tvättat bilen. Blir inte förvånad om det börjar titta upp maskrosor eller nåt, till sommaren.
Frågan är ändå om inte dimljusen är mest onödiga... om man har halvljusen tända måste man verkligen koncentrera sig för att se att det lyser en aning extra ute i kanten. Testat att köra med bara dimljusen? Faktiskt lös 21 W varselljus på 240:n mer.../PH
mati skrev:- En icke-funktion som jag inte FATTAR varför den inte finns är automatisk omställning av klockan från sommartid till vintertid. Jag menar, hur svårt kan det vara? Varenda j**la billig-klocka klarar av det. Men inte en bil för 300k? Koppla klockan till RDS-funktionen i radion om det nu är så svårt.
Är det någon som vet varför inte volvo har en automatisk klocka? Stör mig på det några gånger om året!
Opel vectra hade det på nittiotalet vill jag minnas..

Dom måste väl ha en anledning, det kan ju inte vara svårt att integrera det!?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 40
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]