- lör 19 jan 2013, 08:29
#719542
Den rimliga slutsatsen är väl denna:
2,5FT kom som MY09 och sålde som smör. Den visade sig hålla ganska bra och har inte haft lika mycket problem med spridare och en del annat som vissa konkurrentbilar (Saab, Ford, Audi, VW med etanol t ex). Två år senare visar det sig att rätt många taxibilar med körsträckor kring 20 000 mil måste byta toppen. En serviceåtgärd införs för att garantin ska gälla.
Den stora frågan är varför det inte görs konsekvens och för alla årsmodeller? Det är svårt att tro att behovet inte finns på tidiga 2,5FT. Det är just där flest haverier har skett vilket ju helt enkelt beror på att de har gått längst...
Jag frågar ofta när jag åker taxi och helt riktigt, äldre FT har alltid bytt topp när man frågar och Passater är aldrig på sin första DSG-låda (om de inte har gått 7000 mil, förstås).
Att serviceplaner ändras är inte så ovanligt, har hänt en massa gånger för kamremmar t ex.
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24